Kaars-rond

De grootste vijand van onze gezondheid.

Leestijd: 3 minuten

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Wellicht raadde je het al. Ik wil het met je hebben over stress. Dit wordt vaak ook de grootste vijand van onze gezondheid genoemd. Ik hoop dat je met dit artikel wat meer inzicht krijgt in wat stress met je doet. Ook deel ik een aantal tips met je bij stress.

De metafoor van de kaars..

Binnen de Traditionele Chinese Geneeskunde wordt je gezondheid ook wel gezien als een kaars.  Hoe groter de kaars hoe groter jouw levensenergie (ook wel jing of prana- energie genoemd), hoe gezonder en ouder je wordt.

Zo zorgt ongezonde voeding er bijvoorbeeld voor dat je sneller door je brandstof heen bent. En nu komt het…stress wordt gezien als een van de snelste ‘verbruikers’ van jouw kaarsvet! Dat is ook de reden dat langdurige stress vaak aan de basis  staat van veel ziektes.

Laat ik een aantal gevolgen van stress met je delen…

Je lichaam beschermt zich tegen langdurige stress door je ‘motor’ (stofwisseling) te vertragen. Het gevolg is dat je sneller aankomt. Ook wordt de afgifte van bepaalde hormonen die je jong houden vermindert. Denk hierbij aan het groeihormoon, dat voor herstel en reparatie van weefsels zorgt. Ook de afgifte van het DHEA hormoon wordt minder. Dit is een krachtig hormoon dat het lichaam jong houdt, angsten vermindert, je immuunsysteem versterkt, overgewicht tegen gaat en de afbraak van je spieren tegengaat.

Een aantal tips bij stress..

TIP 1)  Herken stress en schakel snel terug. Belangrijk hierbij is dat je leert relativeren. De manier hoe je naar een situatie kijkt, bepaalt in grote mate de hoeveelheid stress die je ervaart. Reflectie en bezinning spelen hierbij een belangrijke rol.

Tip 2) Wees wat aardiger voor jezelf en zeg wat vaker nee als je iets niet wilt. Sommige mensen kunnen erg moeilijk nee zeggen. Realiseer je dat indien je tegen iedereen JA zegt, je NEE  tegen jezelf zeg

TIP 3) Zorg ervoor dat je voldoende van het aminozuur l-tyrosine binnenkrijgt. L-tyrosine is zowel een grondstof voor je schildklierhormoon als het hormoon cortisol. Verschillende onderzoeken bevestigen dat in tijden van stress de vraag naar dit aminozuur enorm toeneemt. Rijke bronnen van l-tyrosine zijn bijvoorbeeld: spirulina, vis, vlees gevogelte en eieren.

Tip 4) Zorg voor een inname van voldoende B vitamines. Deze vitamines spelen een belangrijke rol bij het vrijmaken van energie. De belangrijkste B vitamine hiervoor is vitamine B5 (panthoteenzuur). Vitamine B5 zit bijvoorbeeld in havermout, zilvervliesrijst, eieren of vis.
Tip 5) Zorg voor voldoende inname van de juiste verzadigde vetten.  Bij stress wordt het hormoon cortisol aangemaakt. Dit is een zogenaamde steroïde hormoon dat wordt gemaakt uit cholesterol (=een verzadigd vet). Hoe meer stress, hoe meer de vraag naar de juiste verzadigde vetten. Denk hierbij aan: roomboter, kokosolie of eieren.

Dit was het weer voor deze keer!

Ik hoop dat je met deze nieuwsbrief wat meer inzicht hebt gekregen in stress. Niet alleen met de juiste voeding maar ook met de juiste ‘mindset’ bescherm je jouw lichaam tegen stress.

Wil jij ook volop nieuwe inzichten opdoen in één avond?

Dan is het seminar “Voeding en Vitaliteit” een aanrader. Tijdens dit seminar krijg jij meer inzicht in:
• Strategieën voor meer energie en gewichtsverlies.

• Tips om je lichaam jong te houden.
• Hoe zorg je ervoor dat je lekkerder in je vel zit?
• Tips om je immuunsysteem te versterken.

Data en plaatsen seminar (tijdstip 19:30-21:30)
Rotterdam: 7 oktober
Amsterdam: 8 oktober
Nieuwegein: 9 oktober
Kosten: 7,50

Aanmelden?

Mail dan je naam+achternaam naar: info@poweracademy.nl
Je ontvangt vervolgens een mail met praktische info.

Tot de volgende nieuwsbrief!

Hartelijke groet,
Ir. ing. Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut /Health Coach & Trainer

Deel dit bericht met je vrienden:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

0