blauw_licht_ogen

Dit is de impact van je mobieltje op je ogen.

Leestijd: 3 minuten

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Sinds enkele jaren zien we een sterke toename van verschillende oogklachten. Artsen waarschuwen hierbij voor het veelvuldig gebruik van allerlei schermpjes. Onze ogen zijn er niet voor gemaakt om langdurig naar een klein schermpje te kijken dat veel blauw licht afgeeft.

In dit artikel leg ik uit wat dit met je ogen doet en deel ik belangrijke tips om oogklachten drastisch te verminderen.

Wat gebeurt er wanneer je langdurig naar een klein schermpje kijkt?

De kans op bijziendheid neemt toe.
Wanneer je langdurig naar een schermpje kijkt, moeten je ogen continue scherpstellen zijn. Je ooglens wordt hierbij boller zodat je kunt focussen. Bij regelmatige inspanning door veel dichtbijwerk, hebben onze ogen ook de neiging om langer te worden. Op deze manier kunnen je ogen met minder inspanning objecten ook op het netvlies krijgen.

Deze strategie heeft op lange termijn echter gevolgen. Zo zal de ooglens na verloop van tijd niet meer kunnen goed kunnen scherpstellen. Het gevolg is dat de kans op bijziendheid toeneemt en je verre objecten minder goed ziet. (1)

Digitale oogvermoeidheid: Langdurig gebruik van mobiele apparaten kan leiden tot digitale oogvermoeidheid, ook bekend als computer vision syndrome (CVS). Symptomen zijn vermoeide ogen, hoofdpijn, wazig zicht, droge ogen en nek- en schouderpijn (2) .

Droge ogen: Langdurig naar een scherm kijken zorgt ervoor dat je minder vaak knippert, wat kan leiden tot droge ogen en irritatie. (3) .

Toename cataract door uitputting van antioxidanten in het oog,
Blauw licht met een golflengte tussen de 400-500 nm, heeft een hoge energie en kan diep in het oog doordringen. Het sterke licht verhoogt daarbij de hoeveelheid vrije radicalen.

Het lichaam gebruikt antioxidanten om deze vrijeradicalen te neutraliseren en cellulaire schade te voorkomen. Hoe langer je achter een schermpje zit, hoe sneller er een tekort ontstaat aan antioxidanten in het oog. Dit verhoogt de kans op schade van de ooglens en andere oogstructuren.

Vooral de combinatie met langdurig zitten is erg schadelijk.

Veel zitten en naar je mobiel kijken is dubbel zo schadelijk. Dit komt doordat de hoeveelheid vrije radicalen in je oog toeneemt en door de verhoogde suiker in je bloed, die je ooglens aantast. Dit vergroot weer de kans op cataract. Dit is een oogaandoening waarbij de ooglens langzaam vertroebelt. (4)

Wat kun je naast het verminderen van schermtijd nog meer doen om je ogen gezond te houden?

Mijn belangrijkste tip is om vaker gojibessen te eten. Deze bessen bevatten veel zeaxanthine en luteïne, twee belangrijke antioxidanten die vrije radicalen neutraliseren die door blauw licht ontstaan. Uit onderzoek blijkt dat gojibessen:

  • Je lens en netvlies beschermen. (5)
  • Je ogen beschermen tegen schade door zonlicht en cataract. (6)
  • Mogelijk beschermen tegen ouderdomsgerelateerde maculadegeneratie (7)

Gojibessen zijn ook goed voor je huid en hersenen (8). Een eetlepel per dag is voldoende en je kunt ze in veel supermarkten kopen. Luteïne en zeaxanthine zitten ook in donkergroene bladgroenten, broccoli, pompoen, courgette en eieren.

Neem regelmatig een pauze en kijk daarbij naar een object in de verte.
Ik heb mijn bureau naast het raam en kijk vaak naar een boom in de verte om mijn ogen te laten rusten.

Let op een te hoge bloedsuikerspiegel,
Oogaandoeningen als maculadegeneratie waarbij de gele vlek in het oog beschadigd is, maar ook cataract (lensvertroebeling) en glaucoom (schade aan oogzenuw en netvlies) komen steeds vaker voor. Een hoge bloedsuikerspiegel speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van deze aandoeningen. Het eten van minder koolhydraten en meer bewegen zijn twee belangrijke strategieën om de bloedsuikerspiegel te reguleren.

Gebruik een blauwlichtfilter:
Hoe meer je het blauwe licht filtert, hoe minder antioxidanten in je oog er worden verbruikt om het blauwe licht te neutraliseren. Op alle mobieltjes en laptop/pc’s kun je tegenwoordig de intensiteit van het blauwe licht lager instellen. Ook is er een nachtmodus waarbij de intensiteit automatisch daalt naarmate de zon onder gaat.

Zorg voor voldoende vitamine E
Vitamine E is ook een zeer belangrijke vitamine voor het oog. In een deze uitgebreide studie kwam ik vele voordelen tegen. Zo treffen we in het netvlies grote hoeveelheden vitamine E aan. Het beschermt de vetten in de celmembranen tegen oxidatieve schade. Vitamine E stimuleert tevens de aanmaak van lichaamseigen antioxidanten. (9)

Vitamine E tref je veel aan in amandelen, hazelnoten, zonnebloempitten, spinazie, kiwi en olijfolie

Drink vaker munt- en kamillethee
Vanuit de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG) voedt de levermeridiaan de ogen. Vooral een oververhitte lever, ook wel leverhitte genoemd binnen de TCG is ongunstig voor de ogen.

Emoties als boosheid en woede dragen bij aan ‘leverhitte’, maar ook gefrituurde voedingsmiddelen.  Waterrijke groente en fruit en ook ontspannende oefeningen als yoga en meditatie hebben een verkoelend effect op de lever. Ook kamille- en muntthee zijn verkoelende kruiden en dus heilzaam bij leverhitte.

Kortom; vergeet niet om goed voor je ogen te zorgen!

Hartelijke groet,

Ir. ing. Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut & Klinisch psycho neuro-immunoloog
www.poweracademy.nl

 

Deel dit bericht met je vrienden:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0

Mis niets en ontvang wekelijks gratis
gezondheids- en persoonlijke groei tips.

Meld jezelf aan door hieronder je voornaam en e-mail in te vullen.

Wij houden ook niet van SPAM, dus wees gerust