make-up-1180036_1280

Ziekmakende hormoonverstoorders

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Wat zijn hormoonverstoorders? 

Hormoonverstoorders lijken op lichaamseigen hormonen of kunnen de werking ervan blokkeren. Sommige hormoonverstoorders, xeno-oestrogenen genaamd lijken op het menselijk hormoon oestrogeen. Wanneer we veel van van deze stoffen binnenkrijgen, heeft dit vele gevolgen.

Denk hierbij aan: gewichtstoename, ontwikkelingsstoornissen, afname van de vruchtbaarheid, verzwakking van het immuunsysteem (letterlijk: thymic atrophy). Daarnaast worden veel hormoonverstoorders ook in verband gebracht met kanker. Zie bijvoorbeeld ook deze onderzoeken. (1) (2) (3) (3b) (3c)(3d) (3e)(3f)

Hormoonverstoorders en een aantal onderzoeksresultaten..

  • Hoe hoger de hoeveelheid ftalaten in het bloed van zwangere vrouwen hoe lager het IQ van het kind op 7 jarige leeftijd.(4)
  • Onderzoekers vonden een lineair verband tussen prenatale blootstelling aan BPA en de hoeveelheid vet bij kinderen. Hoe meer Bisphenol A in de urine van de moeder des te groter de kans op obesitas. (5)
  • Onderzoekers hebben de urine van 2548 Amerikanen onderzocht. Hieruit bleek dat 91% van de Amerikanen parabenen in het bloed had. Ik verwacht dat in Nederland dit ongeveer gelijk zal zijn. (6)
  • De leeftijd waarop een vrouw in de overgang komt wordt door een aantal factoren bepaald. Een belangrijk factor is bijvoorbeeld de leeftijd waarop de moeder in de overgang is gekomen. Ook omgevingsfactoren, denk aan: voeding,  beweging en blootstelling aan hormoonverstoorders hebben hier een invloed op.Hoe meer een vrouw gedurende haar leven in aanraking is gekomen met parabenen hoe eerder de vrouw in de overgang komt. Volgens dit onderzoek  kan het wel tot wel 3,8 jaar schelen. (7)

Waar zitten hormoonverstoorders in?

Hormoonverstoorders kunnen we aantreffen in de onderstaande producten:

  • Make-uphormoonverstoorders
  • Schoonmaakmiddelen
  • Verpakkingsmaterialen (voeding in blik bijvoorbeeld)
  • Babydoekjes
  • Crèmes
  • Vocht inbrengende lotions/ conditioners
  • Schoonmaakmiddelen
  • Nagellak
  • Nieuwe kleding (soms is het handig om eerst je kleding te wassen voordat je ze aandoet)

Een aantal bekende hormoonverstoorders

Hieronder tref je een lijst van de bekendste hormoonverstoorders aan.
Ga eens na in hoeverre je deze ingrediënten thuis ook tegenkomt??

Ftalaten

Phtalaten worden ook wel weekmakers genoemd. Ze zorgen ervoor dat veel kunststoffen zacht blijven. We treffen ze regelmatig aan in: schoonmaakmiddelen, textiel, kleding, cosmetica, speelgoed en voedselverpakkingen.

Benzophenone 1-4hormoonverstoorders-5
Benzophenon is een synthetisch UV filter en treffen we vaak aan in zonnebrandcrèmes.

Bisphenol A
Bisphenol A is een bestanddeel van polycarbonaat. Het wordt gebruikt om plastic mee te maken. We treffen het in veel producten aan. Van drinkflessen, voedselverpakking (het plastic aan de binnenkant van conservenblikken) tot aan fopspenen. Hoe langer een voedingsmiddel in de verpakking zit of hoe hoger de temperatuur des te meer BPA er in het voedingsmiddel terecht komt. In plastic waterflessen komt het ook nog wel eens voor. In dat geval is deze gelabeld als 7 in het driehoekje onderaan de fles.

Triclosan

Triclosan is een bacteriedodende stof dat we aantreffen in sommige tandpasta’s en veel cosmeticaproducten.

Parabenen

Dit zijn conserveringsmiddelen en hebben een bacterie- en schimmeldodende eigenschappen. Niet zo een gunstige eigenschap wanneer je na gaat dat er in onze darmen honderden miljarden bacteriën leven die van levensbelang zijn. Parabenen tref je regelmatig aan in  (verpakt) voedingsmiddel en vooral ook cosmeticaproducten (vaak ook in lippenstift). De bekendste zijn methyl- en ethylparabenen.

Triphenylfosfaat

Dit stofje treffen we vaak aan in nagellak. Onlangs was dit stofje in de nieuws. Onderzoekers maken zich erg zorgen over het effect van dit stofje omdat het relatief snel vanuit de huid wordt opgenomen. (8)

Wat kun je zelf doen?

Lees etiketten en gebruik schone cosmetica.
Let op duidingen als: BPA vrij, parabenen vrij, zonder ftalaten of SLS (Sodium Lauretyl Sulfate) vrij. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld: Weleda, Dr. Hauschka, Earthline of Lavera.

Gebruik geen waterkoker van plastic.
Het verhitten van plastic is niet zo handig. Indien de waterkoker vervaardigd is uit polycarbonaat, drink je elke keer een kopje oestrogeen thee. Een waterkoker van glas is in dat geval een betere optie.

Gebruik geen luchtverfrissers tenzij op natuurlijke basis.
Synthetische geurstoffen scoren  hoog wat de toxiciteit betreft

Zorg ervoor dat je voldoende zwavel binnenkrijgt.
Het lichaam gebruikt dit mineraal om aan toxines te binden via een proces dat ook wel sulfatie wordt genoemd. Een bijkomstig voordeel is dat zwavel ook van essentieel belang is voor een gezonde huid. Zwavel treffen we bijvoorbeeld aan in broccoli, knoflook en eieren.

Ga wat vaker na de sauna of sport wat vaker.sauna-1405973_960_720
Bewegen heeft een gunstige invloed op zogenaamde CYP enzymen. Deze enzymen vervullen een belangrijke rol bij de Fase I ontgiften van je lever. De sauna stimuleert weer de afvoer van afvalstoffen via de huid.

Drink je water uit een plastic flesje?

Let er dan op dat er onderaan de fles in het driehokje geen 7 staat. Tegenwoordig zijn er volop BPA vrije flessen te koop.

Lucht elke dag je huis.

Eet zo min mogelijk voeding dat is verpakt in plastic, karton of blik.
Eet daarom zo vers mogelijk

Wellicht het allerbelangrijkste.
Houdt je lever, nieren en je darmen in topconditie. Des te beter je lever bijvoorbeeld werkt des te beter schadelijke stoffen worden afgevoerd. Darmklachten zorgen er vaak ook voor dat de lever wordt overbelast. Des te meer lichaamsweefsels verzuurd zijn, des te minder de ontgiftings- capaciteit. De reden hiervoor is dat veel  “schoonmaakenzymen” afhankelijk zijn van de juiste PH. Stress reductie en de juiste ademhaling zijn hierbij essentieel.

Zorg voor voldoende methylgroepen
Deze heeft denk ik wel een toelichting nodig.
Zonder een proces dat methylering wordt genoemd zijn gigantisch veel processen  niet mogelijk in ons lichaam. Je lichaam gebruikt methylgroepen ook om deze aan toxines te binden.  Voor een optimale methylering zijn B vitamines essentieel. Voedingsmiddelen die de methylering optimaliseren zijn bijvoorbeeld; rode bieten (methyldonor) , eieren (vanwege het stofje  choline) en donker groene groenten (vanwege het foliumzuur)

Tot slot,

Ik kan mij voorstellen dat bovenstaand artikel angst bij je inboezemt. Hormoonverstoordes komen we immers in veel producten tegen. Ook nu is angst echter een slechte raadgever;-)  Beter is het om verantwoordelijkheid te nemen.

In de praktijk is het een kwestie van andere (schonere) producten kopen. Minstens zo belangrijk is dat je jouw lever en darmen in topconditie houdt. Op deze manier kunnen we veel stoffen beter onschadelijk maken en via de natuurlijke manier afvoeren.

 

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

4 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van zult krijgen?

Download dan dit waardevolle e-book binnen 10 seconden.