foods

Slim koken en gezonder leven

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

In dit artikel wil ik het met je hebben over gezonde en ongezonde kooktechnieken en de invloed van zogenaamde Age’s op je gezondheid.

AGE’s staat voor: Advanced Glycation Endproducts. Deze ontstaan door een verkeerde kooktechniek.

Voordat ik de gezondste kooktechnieken met je deel, hierbij een aantal gevolgen van wat AGE’s in je lichaam doen.

  • AGE’s ondermijnen een goede werking van je immuunsysteem omdat ze voor meer ontstekingen in het lichaam zorgen. Wanneer je al langer deze nieuwsbrief ontvangt weet je dat ontstekingen aan de basis staan van bijna alle welvaartsziekten en het lichaam versneld verouderen.(123)
  • AGE’s zijn sterke oxidanten die vrije radicalen produceren en daarmee alle weefsels in je lichaam aantasten. Ze zorgen er zo voor dat je huid minder elastisch is en versneld veroudert. Ook je bloedvaten worden zo minder elastisch en verharden.(4)
  • AGE’s verstoren de hormoonhuishouding. In het bijzonder ook de honger en verzadigingshormonen (ghreline en leptine). Age’s kunnen er zo voor zorgen dat je minder snel verzadigd bent en sneller trek krijgt.(5)

Wat zijn AGE’s?
Age’s ontstaan wanneer eiwitten ‘versuikeren’ met koolhydraten bij het bereiden van voeding. De ene kooktechniek geeft hierbij meer AGE’s dan de andere. Je herkent AGE’s aan de bruine kleur wanneer je een voedingsmiddel lang bakt, frituurt of roostert. Denk hierbij aan vlees of deegproducten(pizza) die lang in de over zijn verhit. Maar ook het langdurig bakken van aardappels of uien. Dit geeft ook een aroma en een lekkerdere smaak. Helaas is het zo dat het niet zo lekker is voor je gezondheid.

Sommige mensen houden van een gebraden kippetje met huid. Ik zou het dan bij het gebraden kippetje laten zonder huid omdat de huid door het braden een ‘AGE bom’ is geworden

Conclusie: hoe krokanter een voedingsmiddel hoe sneller je huid en overige weefsels ook krokant worden. Een beetje een gekke conclusie, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel;-)

Tips om de hoeveelheid AGE’s te verminderen.. 

  • Hoe minder suiker in het bloed hoe minder AGE’s er ontstaan. Wees je dus bewust van snelle koolhydraten, stress, een zittend bestaan of het eten van weinig vezels.
  • Zeker mensen met diabetes doen er verstandig aan om kooktechnieken als bakken, braden of frituren te minimaliseren.
  • Beter kort en langzaam dan heftig en kort. Dus beter het vuur op een laag pitje en dat je er de tijd voorneemt, dan meer hitte en snel klaar bent.
  • Stoom of pocheer eens wat vaker, deze kooktechnieken geven vele malen minder AGE’s. Bijkomstig voordeel is dat de vitamines beter behouden blijven.
  • Het toevoegen van een beetje zuur verlaagt de hoeveelheid AGE’s. Denk hierbij aan citroensap of azijn.
  • Gebruik liever geen bewerkte bak- of braadproducten en kies liever voor roomboter, kokosolie of olijfolie. Zonnebloemolie zou ik ook niet gebruiken vanwege de grote hoeveelheid omega 6 vetzuren die weer ontstekingen kunnen aanjagen.
  • Wanneer je notenpasta’s eet, kun je beter kiezen voor ongebrande noten zodat je ook minder AGE’s binnenkrijgt.

Let wel, alles is relatief.
Stel het is zomer en je hebt een barbecue met vrienden. Ik zou mij dan niet al te druk maken om AGE’s. Genieten is ook heel gezond;-)

Maar wanneer je dit vaak doet is het een ander verhaal. Ook nu bepaalt de frequentie de dosis. Kortom; hoe vaak en hoe lang laat je het vuur aanstaan tijdens de barbecue, bakken en braden, frituren of grillen.

Ons lichaam kan heel wat kan hebben. Het primaire doel van deze nieuwsbrief is dat je bewust bent van AGE’s zodat je beter kunt variëren in kooktechniek.

Gezonde groet,

Ir. ing.  Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut /Health coach & trainer
www.poweracademy.nl

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van krijgt?

Ontdek in dit e-book handige tips en waardevolle recepten!