migraine aanval

Tips bij Migraine

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

In dit artikel wil ik het met je hebben over migraine.
Binnen de wetenschap is men er nog niet helemaal uit wat er precies gebeurt bij een migraine aanval. Wel zijn er verschillende theorieën als verklaring voor het ontstaan van een migraine aanval.

In dit stuk ga ik met met je hebben over de verschillende oorzaken voor een migraine aanval. Vervolgens geef ik een aantal oplossingen per oorzaak aan.

Hormonale verstoringen als oorzaak van migraine,

Bekend is natuurlijk de menstruatie gerelateerde migraine. Hierbij wordt een verstoring van de oestrogeen huishouding als oorzaak genoemd van een migraine aanval. Vaak is het niet de oestrogeen zelf maar de oestrogeen/progesteron verhouding die uit balans is.

Hierbij is ook van belang dat de lever goed werkt (vooral de methyleringsfunctie) omdat deze uiteindelijk de oestrogenen weer afbreekt. Een onvoldoende werking van de lever door een hoge blootstelling aan weekmakers uit plastics(Bisphenol A), maar ook ftelaten in cosmetica en overige lichaamsvreemde xeno-oestrogenen hebben hier ook een invloed op.

Tips hierbij : zorg voor voldoende b vitamines om de methyleringsfunctie te ondersteunen, vitamine D, vlaszaad, broccoli.  Let verder op snelle koolhydraten. Krachtige supplementen in dit geval zijn SAMe en Trimethylglycine. Beide supplementen hebben een gunstige invloed op de methylering. SAMe heeft daarnaast ook een positieve invloed op de aanmaak van de neurotransmitter huidhouding.

Een vernauwing van de bloedvaten als oorzaak van migraine.

Zeker in de wat oudere literatuur zie je dat een vernauwing van de bloedvaten(ook wel vasoconstrictie genoemd) als oorzaak voor een migraine aanval wordt genoemd. Door de tijdelijke vernauwing en daarna weer de verwijding van de bloedvaten ervaart de persoon een kloppend gevoel wat voor hoofdpijn zorgt. Vanuit de orthomoleculaire geneeskunde raad ik in dit geval aan stoffen die een gunstige invloed hebben op de bloeddruk en daarnaast een rustgevende werking hebben.
Tips: omega-3, vitamine B3(verwijding bloedvaten), ginko biloba, knoflook en het aminozuur arginine.

Een verstoring in de neurotransmitter huidhouding.

Neurotransmitters worden ook wel signaalstofjes genoemd waarmee zenuwcellen met elkaar kunnen communiceren.  Bij sommige mensen die een migraine aanval hebben zie je dat de neurotransmitter serotonine verlaagd is. Vaak zie je dat ook  melatonine verlaagd is. Ergens is dat wel logisch omdat melatonine uit serotonine wordt aangemaakt.

Serotonine wordt gemaakt in de pijnappelklier (epifyse) en in de darmen. In de praktijk zie ik daarom ook vaak darmklachten als onderliggende factor voor een serotonine gebrek.

Tips om de serotonine aanmaak te stimuleren: Zorg voor voldoende inname van het aminozuur tryptofaan. Dit zit in de volgende voedingsmiddelen: amandelen, bananen, vlees, linzen, pompoenpitten, walnoten en havermout. Andere stoffen die van belang zijn voor de aanmaak van serotonine zijn: magnesium, vitamine B6, voldoende blootstelling aan licht en voldoende koolhydraten. Let dus ook op bij een eiwitrijk of een koolhdytraat arm dieet.

Algemene tips:

• Let verder ook op: alcohol
• E621 monosidiuymglutamaat),aspartaam en nitraten in de voeding
• Maar ook  allergie uitlokkende voeding als: tarwe, koemelk, oude kaas  en schaal en schelpdieren en chocolade
• Stress en  te veel sporten(zorgt voor verhoogde cortisolwaardes),  Spijsverteringsproblemen(i.v.m. aanmaak serotonine)
• Overgewicht (verhoogt ook de oestrogeenspiegel).

Sommige vrouwen kunnen baat hebben bij rode bietensap. Hierin zit het aminozuur arginine dat voor een verwijding van je bloedvaten heeft en zo verlichtend kan zijn.

Ik zou zeggen doe er je voordeel mee en tot de volgende tips!

Gezonde groet,
Ir. ing. Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair Therapeut

Agenda:  seminar “Voeding en Vitaliteit” (met heel goed nieuws)

Tijdens dit seminar leg ik de onderliggende mechanismen uit bij overgewicht, vermoeidheid of een zwak immuunsysteem. Maar ook de relatie tussen slecht werkende darmen en auto-immuunziekten. De invloed van stress en oestrogeendominantie op de schildklier.

Daarnaast ontvang je ook..

  • Handige tips over gezonde voeding.
  • Strategieën voor meer energie en gewichtsverlies.
  • Hoe bepaalde emoties jouw gezondheid saboteren zonder dat je dit weet.
  • Informatie over het programma “Master Your Health”

Goed nieuws! Omdat er veel vraag is naar deze lezing  buiten de randstad, breiden we onze trainingslocaties uit in 2015.

Hieronder tref je de data aan (tijdstip19:30-21:30)

Rotterdam: dinsdag 17 februari
Amsterdam: woensdag 18 februari
Eindhoven: (nieuw!): donderdag 19 februari
Amersfoort (nieuw!): woensdag 11 februari
Hoogeveen (nieuw!) donderdag 12 februari
Brasschaat (België): dinsdag 13 januari

Kosten: 7,50
Aanmelden?
Mail dan je naam+achternaam naar: info@poweracademy.nl
Je ontvangt vervolgens een mail met praktische info
Geraadpleegde bronnen:
http://www.mayoclinicproceedings.org/article/S0025-6196%2811%2965072-6/fulltext

Dzugan SA and Smith RA. The simultaneous restoration of neurohormonal and metabolic integrity as a very promising method of migraine management. Bull Urg Rec Med. 2003;4(4):622-8.

Mauskop A, Altura BM. Role of magnesium in the pathogenesis and treatment of migraines. Clin Neurosci . 1998;5(1):24–7.

Boehnke C, Reuter U, et al. High-dose riboflavin treatment is efficacious in migraine prophylaxis: An open study in a tertiary care centre. Eur J Neurol .
2004 Jul;11(7):475–7.

Martin VT, Wernke S, et al. Defining the relationship between ovarian hormones and migraine headache. Headache . 2005 Oct;45(9):1190–1201.

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van krijgt?

Ontdek in dit e-book handige tips en waardevolle recepten!