lever

10 tips voor een gezonde lever…

Leestijd: 7 minuten

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Als er een orgaan is waar ik medelijden mee heb vandaag de dag, is het wel de lever. Met meer dan 500 functies is de lever een echte krachtpatser. Het punt is echter dat je lever niet zo gek is op de vele chemicaliën waaraan wij tegenwoordig worden blootgesteld.

Is het niet via de voeding, dan wel via de lucht of de vele hormoonverstoorders in verpakkingsmaterialen en cosmetica. Tel daarbij ook nog de negatieve impact van een verstoord bioritme (laat naar bed gaan)- dan begrijp je waarom ik zo veel medelijden heb met de lever.

In dit artikel wil het daarom het je hebben over de werking van de lever.  Ook deel ik 10 tips om je lever in topconditie te houden.

Hoe merk je het wanneer jouw lever niet goed functioneert?
Denk hierbij aan:

  • Vermoeidheid
  • Huid en haar klachten (denk aan een droge huid en haaruitval)
  • Een slechte vertering (vooral het verteren van vetten)
  • Jeuk
  • Donkere kringen rondom de ogen of verkleuringen van de huid
  • Toename van intoleranties
  • Een verminderde eetlust,
  • Gelig oogwit

Vaak denken we bij het ontgiften en afvoeren van afvalstoffen enkel aan de lever.  De lever kan deze klus echter ‘niet in zijn eentje klaren’ en is hierbij afhankelijk van de darmen. Andere organen die een belangrijk rol bij de detoxificatie spelen zijn:  de nieren, alvleesklier, de huid en de lymfe.

Een aantal functies van de lever

lever

De werking van je lever in het kort:

De lever ontgift via verschillende fasen afvalstoffen. Tijdens de eerste fase maakt de lever schadelijke stoffen onschadelijk. De lever maakt hierbij gebruik van een groep enzymen (het cytogram P450 enzymsysteem).  In het kort cyp’s genoemd.

De cyp’s helpen bijvoorbeeld met het ontgiften van geneesmiddelen. Ook helpen ze bij het omzetten van vetzuren en de vorming van (steroïde) hormonen. Denk hierbij aan de geslachtshormonen maar ook aan het hormoon DHEA. Dit is het hormoon bij uitstek dat ervoor zorgt dat je langer gezond blijft.

Wanneer je lever niet goed functioneert, zijn je hormonen sneller uit balans.

Sommige voedingsmiddelen kunnen de fase 1 enzymen remmen. Denk hierbij aan het veelvuldig gebruik van grapefruit. Ook het gebruik van paracetamol en zogenaamde NSAID’s.  Dit zijn medicijnen om ontstekingen te remmen. Tijdens deze fase spelen B vitamines een belangrijk rol (o.a. voor het vrijmaken van energie), maar ook aminozuren als: leucine, isoleucine en valine en het mineraal  selenium dat we veelvuldig aantreffen in paranoten.
Tijdens de tweede fase worden de onschadelijke stoffen verder wateroplosbaar gemaakt zodat deze kunnen worden afgevoerd. Voor fase 2 heeft je lichaam ook B vitamines nodig, daarnaast ook mineralen als: magnesium,  mangaan, ijzer en koper. Ook aminozuren spelen hierbij een belangrijke rol.

10 tips om je lever in topconditie te houden.

1) Zorg goed voor je Kupffercellen 

In de wanden van de bloedvaten van je lever bevinden zich zogenaamde Kupffercellen.
Dit zijn cellen die bacteriën en andere pathogenen opnemen en onschadelijk maken (1). De Kupffercellen hebben naast deze functie ook een ‘ímmuun regulerende’ functie. Zo kunnen ze ontstekingen opwekken om bacteriën rondom beschadigd weefsel op te ruimen. Ook kunnen ze een ontstekingsproces uitzetten zodat beschadigt weefsel zich herstelt.

Wanneer de Kupffercellen niet in topconditie zijn, hopen zich afvalstoffen in de lever op zodat uiteindelijk de lever kan ontsteken. Ook kan de lever vervetten.

Kupffercellen

2) Optimaliseer de afgifte van gal.

Gal zorgt zorgt ervoor dat vetten worden omgezet in een waterige oplossing (ook wel emulgeren genoemd). Gal is ook een vloeistof die je lever helpt met het afvoeren van afvalstoffen. Je optimaliseert de afgifte van gal door wat vaker te bewegen en het eten van bittere groenten. Bitterstoffen activeren op een krachtige manier de afgifte van gal in de 12 vingerige darm.

Voorbeelden van bitterstoffen zijn de zogenaamde diallyl-sulfides die je aantreft in knoflook en uien. Knoflook en ui bevatten ook zogenaamde zwavelhoudende aminozuren die je lichaam nodig heeft voor het uitvoeren van de fase 2 detox. Ook van broccoli wordt je lever erg blij. Deze bevat zogenaamde glucosinaten die fase 2 detoxificatie stimuleren. Ook rode bieten zijn echte ‘leverboosters’. Deze bevatten betaine. Dit stofje helpt bij het verteren van vetten en is ook goed voor je hormoonhuishouding.

3) Eet wat vaker van de onderstaande voedingsmiddelen 

Voeding voor de lever

De lever verbruikt heel veel energie. Wat je kunt onthouden is het volgende: waar veel energie wordt verbruikt ontstaan er veel vrije radicalen. Ook ontstaan er vrije radicalen bij het onschadelijk maken van de vele gifstoffen. De bovenstaande voedingsmiddelen bevatten specifieke anti-oxidanten die helpen bij het ontgiften van verschillende voedingsmiddelen. Denk hierbij aan zogenaamd polyfenolen in olijfolie of quercitine in rode ui. Knoflook bevat weer zwavel. Dit mineraal stimuleert de afgifte van gal en remt ontstekingen.

4) Let op het gebruik van grote hoeveelheden verzurende voedingsmiddelen.

Het eten van veel eiwitten zorgt ervoor dat je lichaam sneller verzuurt ( niet het bloed). Dit heeft een negatieve invloed op de werking van enzymen die helpen bij het verteren van voeding. Een van de meest vooraanstaande artsen in Japan, Dr. Hiromi Shynia zegt in zijn boek, ‘The Enzymfactor’ dat enzymen een van de belangrijkste stoffen zijn om het lichaam jong te houden (2)

Enzymen zitten bijvoorbeeld in groente, fruit en noten. Naast de mate van verzuring heeft ook de temperatuur een negatieve invloed op de werking van enzymen. Wanneer je bijvoorbeeld groente verhit gaan alle enzymen kapot. Eet daarom wat vaker een salade of maak een smoothie.

Vind je dit artikel interessant en wil je wekelijks gratis onze waardevolle inspiratiemail ontvangen met volop tips om jouw gezondheid te versterken? Klik dan hier om je in te schrijven voor deze nieuwsbrief. 

5) Minimaliseer het gebruik van glucose-fructosestroop

Glucose-fructosestroop wordt gewonnen uit mais en zit in veel veel voedingsmiddelen verwerkt omdat het een goedkope zoetmiddel is. Onze lever heeft veel moeite met het verwerken van fructose en slaat een aanzienlijk deel hiervan op als vet (3). Naast leververvetting zorg fructose er ook voor dat je lever minder leptine aanmaakt. Dit hormoon is ook wel bekend als het verzadigingshormoon. Door het uitblijven van het verzadigingsgevoel blijf je maar eten zodat je sneller aankomt. Controleer daarom altijd of een voedingsmiddel gezoet is met glucose fructose stroop.

Gezonde en ongezonde lever

Vind je dit artikel interessant en wil je wekelijks gratis onze waardevolle inspiratiemail ontvangen met volop tips om jouw gezondheid te versterken? Klik dan hier om je in te schrijven voor deze nieuwsbrief. 

6) Eet zo schoon mogelijk.

Hieronder versta ik een voedingsmiddel met zo min toevoegingen, denk hierbij aan allerlei e-nummers, zoetstoffen en conserveringsmiddelen. Minimaliseer het gebruik van alcohol en frisdrank omdat deze de lever ook hard aan het werk zetten. Vanuit de Indiase geneeswijzen (de Ayurveda) staan dit soort producten bekend als energie rovers die je lever langzaam uitputten. Ook vlees, scherpe kruiden behoren hiertoe.

7) Let op het gebruik van veel koolhydraten. 

Je lever breekt koolhydraten af tot suiker (glucose) . Het overschot aan koolhydraten dat niet wordt gebruikt voor het vrijmaken van energie wordt opgeslagen in de vorm van glycogeen (dit is een energiebron) in de spieren en in de lever. Wanneer je dagelijks meer dan 200 gram/dag aan  koolhydraten eet, slaat je lever zelf vetten op. Dit kan zorgen voor leververvetting.

Wanneer je veel koolhydraten (en dan vooral brood, pasta en witte rijst) moet de alvleesklier keihard werken.  Dit gaat ook ten koste van de productie van enzymen door de alvleesklier.  Enzymen die bijvoorbeeld de darmen schoon moeten houden.

Wanneer je darmen niet goed functioneren is het ‘dweilen met de kraan open’. Indien de voeding niet goed wordt verteerd, hopen er zich veel afvalstoffen in de darmen op zodat je lever harder aan de slag moet om deze afvalstoffen te ontgiften.

8) Let op het gebruik van linoleenzuur

Linoleenzuur heeft een ontstekingsbevorderende eigenschap (4). Hoe meer ontstekingen in de lever, hoe sneller de lever zal vervetten. Linoleenzur tref je bijvoorbeeld aan in saffloerolie (80% linoleenzuur) en zonnebloem olie (bevat 63 % linoleenzuur). Olijfolie is een betere keuze omdat deze maar 8% linoleenzuur bevat.

9) Zorg ervoor dat je voldoende magnesium binnen krijgt

Ontgiften kost veel energie en magnesium heb je nodig voor de productie van energie in de mytochondria (5). Dit kun je zien als energiefabriekjes in ons lichaam. Magnesium tref je vooral aan in donker groene groenten, maar ook in noten en zaden. Vooral groene pompoenpitten, amandelen en pure chocolade bevatten een grote hoeveelheid magnesium.

10) Check je medicijnen en voedingssupplementen

Wees je ervan bewust dat sommige medicijnen en voedingssupplementen de lever onder druk zetten. Een voorbeeld is het stofje EGCG dat in groene thee zit en wordt gebruikt om af te vallen. Groene thee is heel gezond. Als supplement zou ik het echter laten staan.

Zo waarschuwt de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) voor het gebruik van dit stofje.(6) Het EGCG in groene thee stimuleert de aanmaak van reactieve zuurstofradicalen (ROS) en beschadigt zo hepatocyten (levercellen). (7) Ik wil daarbij nogmaals benadrukken dat groene thee heel gezond is.  Ik ben zelf gek op groene thee. Waar ik niet over te spreken ben is groene thee in een supplement.

Er is een handige website waar je eenvoudig controleert hoe toxisch een medicijn of voedingssupplement is. Klik HIER voor de lever detox database.

Overige factoren

Vanuit de Traditionele Chinese geneeskunde weten we dat bepaalde emoties een negatieve invloed op de lever hebben. Denk hierbij aan aan: het opkroppen van emoties, zoals boosheid woede en ergernissen. Denk ook aan het gezegde: “wat heb je op je lever”. Deze emoties blokkeren de energie flow. Oftewel de Chi-energie zoals dat in de traditioneel Chinese geneeskunde bekend staat. Maar ook andere emoties hebben een impact op je energiehuishouding, te denken valt aan: malen, teveel in het hoofd zitten, woede, je een slachtoffer voelen.

Tot slot,

Ik hoop dat je jouw lever wat vaker verwent met de bovenstaande tips!

Vraag: ik ben heel benieuwd naar jouw gouden tip om je lever gezond te houden.
Deel deze gerust in het reactieveldje hieronder. Op deze manier hebben meer mensen hier iets aan.

Gezonde groet,
Ir. ing.  Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut /Health coach & trainer

Uitnodiging: lezing Vrouw en Hormoonhuishouding 

Deze lezing zal in verschillende steden worden verzorgt in september-oktober 2019

Tijdens deze lezing deel ik verder een aantal krachtige tips en inzichten, waarmee ik de afgelopen 10 jaar als orthomoleculair therapeut veel mensen heb geholpen. Ik hoop zo meer vrouwen op weg te helpen naar een stralende gezondheid waarin het zelfhelend vermogen centraal staat.

De onderstaande onderwerpen komen aan bod

  • Waarom je je sneller ongelukkig, angstig of ‘leeg’ voelt wanneer het hormoon progesteron minder wordt aangemaakt (wat bij veel vrouwen het geval is)+ tips om de afgifte van dit hormoon te verbeteren.
  • Hoe zorg je voor een sterke weerstand, gewichtsverlies en meer energie?
  • Tips om klachten rondom de overgang te verminderen. Denk hierbij aan opvliegers en slaapproblemen.
  • Hoe verminder je klachten rondom je maandelijkse periode?
  • Wat zijn de belangrijkste oorzaken van een trage schildklier en tips voor een gezonde schildklier?
  • Wat is nu gezonde voeding waar je darmen blij van worden?
  • Om welke voedingsstoffen ‘schreeuwt‘ je lichaam bij een stressvol of druk leven?
  • Hoe emoties onze gezondheid beïnvloeden (dit wordt sterk onderschat en is ook erg waardevol)

Wanneer je op “Meer info klikt” tref je alle data en steden aan waar deze lezing zal plaatsvinden. Ook kun je hier jouw plekje reserveren.

[us_btn text=”MEER INFO” link=”url:https%3A%2F%2Fpoweracademy.nl%2Fvrouw-en-hormoonhuishouding%2F|||” size=”30px” align=”center” icon=”fa-hand-o-right ” iconpos=”right”][us_separator type=”short”]

 

Gebruikte bronnen

1) Laura J. et al., Kupffer cells in the liver, Comprehensive Physiology. 2013 Apr; 3(2): 785–797

2) Hiromy Shynya, The enzym factor: How to Live Long and never be sick, 2010, Millichap books.

3) Thomas J., Fructose and Sugar: A Major Mediator of Nonalcoholic Fatty Liver Disease, Journal of Hepatology, 2018 May; 68(5): 1063–1075.

4) Wilhelm J. D., Magnesium basics, Clinical Kidney Journal, 2012 Feb; 5(Suppl 1): i3–i14.

5) Innes J. K., Omega-6 fatty acids and inflammation, Prostaglandins, Journal of Leukotrienes and Essential Fatty Acids, 2018 May;132:41-48.

6) https://www.nutraingredients.com/Article/2018/04/19/EGCG-warning-EFSA-safety-assessment-suggests-green-tea-supplements-should-come-with-warning

7) https://livertox.nlm.nih.gov/GreenTea.htm

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

21 Comments

    1. Ik weet niet of ik het hier mag melden, maar kijk eens op de site: het energieherstelplan. Speciaal voor het leverdieet. Er is ook een boek over geschreven.

  1. Heel goed artikel en ik herken me erin. Ik ben zelf al jaren bij een arts Chinese Geneeswijzen en natuurdietist en heb mijn lever kunnen herstellen door geheel andere voeding. Inderdaad veel bittere groentes, voorzichtig met vetten (behalve dan de goede vetten). Maar ook de manier waarop je je eten bereidt is heel belangrijk om je lever niet te overbelasten, met name liever stomen of stoven i.p.v. bakken en grillen. Zorg voor voeding dat makkelijk te verteren is. Wat je zegt over emoties klopt. Ook daaraan moet worden gewerkt om de lever te genezen of te ontzien. Er is gelukkig al heel veel bekend en geschreven over het leverdieet en de levensstijl voor een gezonde lever. Ik ben er erg gebaat bij.

  2. Gouden tip voor de lever: veel fruit eten en weinig vet (ook van de gezonde vetten).
    En nog een gouden tip : lees het boek ‘liver rescue’ van Anthony William. Daarin staan toch weer andere inzichten, en heel goed en gedetailleerd uitgelegd. Koolhydraten van aardappel en pompen bv zijn juist heel goed voor de lever, glucose is de brandstof van je lever en teveel vet is een veroorzaker van problemen. Het gaat verder ook over virussen die een grote onbekende oorzaak van problemen in de lever (en dus voor je gezondheid) zijn en wat je daar aan kunt doen. Echt een aanrader.

  3. Kies een sport die je leuk vind en zie het sporten als een belangrijk onderhoudsproces. Het is niet alleen belangrijk voor je lichamelijke gezondheid, maar ook erg voor je geest. Lekker ontstressen en je lichaam sterker maken en behouden!

  4. groene thee is overal te koop, staat tussen de theesoorten in de supermarkt. Oon te koop bij winkels zoals de Tuinen en sommige drogisterijen

  5. Mijn gouden tip voor de lever is detox met een koffieklisma. Klinkt gek, maar via het klisma komt de koffie niet in het lichaam. Uit het boek van Moolenburg: je kunt meet dan je denkt (als ik me goed herinner). Het als ligt met de koffieoplossing in je darmen, kun je ineens een schokje voelen. Het is de lever die plots en krachtig veel afvalstoffen loslaat. Daarna voelt het lijf heel anders.

  6. `s Morgens grapefruit, eventueel vermengd met olijfolie of eidooier.`s Avonds magnesium voor het slapen nemen ontspant de galwegen, zodat de lever afvalstoffen kwijt kan.

  7. En lever-galreinigingskuur van Andres Moritz. Ik heb het zelf gedaan en er kwamen (gal) stenen uit zo groot als mijn duimnagel! Aan te bevelen is wel om dit te doen onder begeleiding van een natuurgeneeskundige therapeut, bv met darmspoelingen. Verder drink ik veel zelfgemaakt sap. Inderdaad van bieten, bleekselderij, brocoli en boerenkool.

  8. De lever is misschien wel ons meest belangrijke reinigingsorgaan in ons lichaam en zeer nauw verbonden met het aansturen van onze emoties. De mix aan chemicaliën in ons lichaam beïnvloedt onze gedachtenstroom en de onderliggende emoties.

    Onze lever kent eindeloos veel gangen waarmee ze uiteindelijk contact maakt met ons spijsvereringsstelsel. Om via ons spijsverteringsstelsel gifstoffen af te voeren, of om de spijsvertering te ondersteunen middels het toevoegen van enzymen en andere stoffen die absoluut noodzakelijk zijn voor het verwerken van de voedselbrei.

    Analoog aan de verstopping van onze bloedvaten is er ook een verstopping van de galwegen. Grote verstoppingen diep in de galwegen, kleinere verstoppingen aan de einden van de galwegen. En ook aan deze kleine verstoppingen kleven – letterlijk – grote gevaren. Want aan deze bolletjes zetten zich steeds nieuwe vetten en afvalstoffen vast, waardoor ook deze bolletjes steeds groter worden. Met een gevaar dat uiteindelijk minder dan 30 % van de gewenste sapstroom nog vloeit. De enzymaanvoerstagneert, de vuilafvoer ligt stil. De lever loopt letterlijk vol!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0