zomerse vrucghten

Vier heerlijke zomerse vruchten die je lichaam jong houden.

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Heerlijke zomerse vruchten

Nu de zomer voor de deur staat stijgt ook het aanbod van vele fruitsoorten. Hieronder bespreek ik de een aantal toppers onder deze vruchten. Hiermee bedoel ik een aantal fruitsoorten die bovengemiddeld hoog scoren wanneer wat de voordelen van je gezondheid betreft.
Zo kom je er bijvoorbeeld achter waarom het eten van een watermeloen goed is voor het sporten. Ook leer je welke vruchten ontstekingen remmen en je huid jong houden.

Hier komen ze dan!

Watermeloen
Watermeloen verhoogt de hoeveelheid glutathion in het lichaam. Nu zul je vast denken; “leuk maar wat heb ik daaraan?” Nou, je hebt er heel veel aan! Zeker als je nagaat dat glutathion een type antioxidant is dat in staat is om verouderingsprocessen af te remmen. Daarnaast heeft gluthation een gunstige invloed op je immuunsysteem en zorgt het ervoor dat andere antioxidanten in het lichaam|(denk aan: Q10, vitamine E, alfa liponzuur en vitamine c) kunnen worden hergebruikt.

Uit een Amerikaanse studie [1] bleek verder dat het eten van watermeloen voor het sporten, stijve en pijnlijke spieren vermindert. Een verklaring hiervoor is de aanwezigheid van het aminozuur citruline. Citruline verhoogt de hoeveelheid stikstof in de spieren wat de opname van eiwitten bevordert en de bloedtoevoer vergroot.

Blauwe bessen
Wist je dat de kleur paars symbool staat voor een lang en gezond leven? Het zal daarom vast geen toeval zijn dat een blauwe bes het anti-aging voedingsmiddel bij uitstek is. Vandaag de dag eten we de blauwe bes als fruit omdat het lekker en gezond is. Vroeger werd de blauwe bes veel meer als geneesmiddel gebruikt. Deze werd vooral ingezet bij darmklachten en om ontstekingen te remmen.

De blauwe heeft ook sterke anti-oxidatieve eigenschappen. Daarnaast heeft de blauwe bes een gunstige invloed op het geheugen. Een verklaring hiervoor is dat de blauwe bes oxidatieve stress in de zenuwcellen vermindert. De blauwe bes heeft ook een gunstige invloed op de bloedsuikerspiegel vanwege het mineraal mangaan dat aanwezig is in deze vrucht.

Avocado’s
Avocado’s vormen een van de meest complete voedingsmiddelen op aarde.  Boordevol eiwitten, gezonde vetten en als klapper op de vuurpijl zit er een redelijke hoeveelheid kalium in dat een gunstige invloed heeft op de bloeddruk. Ook zit er vitamine E in. De vitamine die de oxidatie van vetten tegengaat en waar je huid erg blij van wordt. Avocado’s bevatten van alle voedingsmiddelen de grootste hoeveelheid phytosterolen. Phytosterolen hebben een positieve invloed op de cholesterolhuishouding [2]. En als we toch bezig zijn in een avocado zit ook het stofje luteine dat je ogen beschermt.

Granaatappel
Als ik over deze vrucht schrijf wordt ik echt pas echt enthousiast! Type eens het woordje `pommegranate` in de wetenschappelijke database Pubmed en je begrijpt waarom. In deze database tref je maar liefst 935 studies aan die de gezondheidsvoordelen van de granaatappel bevestigen. En greep uit de resultaten: Het verkleind de kans op het krijgen van verschillende soorten kanker. In granaatappels zit het stofje oligomere proanthocyanidine. Deze stof gaat een versnelde veroudering veroudering tegen. Om dezelfde reden zit dit stofje ook in veel duurdere huidcreme’s verwerkt. Een granaatappel helpt ook bij: oxidatieve stress, een hoge bloedsuikerspiegel, een verhoogd cholesterol en ontstekingen in het lichaam.  Voor de uitgebreide lijst van voordelen zie ook dit [3] onderzoek.

Ik hoop dat dit stuk je aanmoedigt om nog meer te genieten van de vele gezondheidsvoordelen van de bovenstaande vruchten.

Tot de volgende gezondheidstips!

Deel gerust dit berichtje zodat meer mensen dit kunnen lezen.

Bronnen
[1] http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf400964r
[2]http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3664913/
[3] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24800189

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van krijgt?

Ontdek in dit e-book handige tips en waardevolle recepten!