ijsblok

Waarom koud douchen gezond is

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

6 voordelen van koud douchen.

1) Stimuleert gewichtsverlies en vetverbranding door bruin vet.

Ons lichaam bestaat uit wit vet en bruin vet. Bruin vet wordt ook wel het gezonde vet genoemd en wit vet het ongezonde vet.

Bruin vet kun je zien als de kachel van ons lichaam. Het bevat veel energiecentrales (mitochondria). En nu kom het…hoe meer bruin vet, hoe sneller je foute vetten (wit vet) verbrandt en gewicht verliest. (1)

Naarmate we ouder worden neemt helaas ook het aandeel bruin vet af en neemt het foute c.q. witte vet toe. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat koud douchen de hoeveelheid bruinvet/gezonde vetten laat toenemen (2) .

Aanvullende tips om het bruin vet op peil te houden zijn:

  • Slaap niet met gesloten ramen in je slaapkamer en zet zo min mogelijk thuis de verwarming aan. Op deze manier stimuleer je dat je lichaam zijn eigen kachel hoger aanzet. Dit doet het lichaam door de hoeveelheid bruin vet te verhogen.
  • Let verder ook op stress, suiker en een trage schildklier.  Deze factoren verlagen de warmteproductie (thermogenese) en dus de hoeveelheid bruin vet. (3)
  • Ook een calorie-arm en een koolhydraatrijk dieet zorgen voor een hogere opstapeling van wit vet ten koste van bruin vet.

2) Koud douchen remt ontstekingen

Na een koude douche is er een significante toename van het stofje interleukine-6. (4) Dit stofje is vooral betrokken bij het remmen van ontstekingen in het lichaam. Koud douchen verhoogt daarnaast ook zogenaamde natural killer cellen. Deze cellen vormen een type witte bloedcellen die indringers onschadelijk maken.(5)

3) Verlicht depressiteit en vermindert stress

Koud douchen stimuleert de afgifte van endorfine (6). Endorfine maken we bijvoorbeeld aan na het hardlopen(denk aan de bekende runners high). Het geeft een heerlijk euforisch gevoel. Wat veel mensen echter niet weten is dat endorfine ook de afgifte van stresshormonen remt. Endorfine reguleert daarnaast ook de afgifte van serotonine en dopamine. Deze twee stofjes spelen een belangrijke rol bij het ervaren van geluk en het hebben van levenslust.

Alsof dit niet genoeg is, stimuleert koud douchen ook de afgifte van noradrenaline. Dit stofje zorgt ervoor dat we ons opgewekt voelen. Het zorgt ook voor motivatie en concentratie.

4) Verlaagt het urinezuur

Koud douchen verlaag het urinezuur (7)  Hoge urinezuurwaardes treffen we aan bij mensen met jicht. Hierbij wordt dit zuur omgezet in kristallen die zich in de gewrichten ophopen. Dit geeft een pijnlijk gevoel. Koud water verlaagt het urinezuur. Het valt buiten het kader van deze nieuwsbrief; maar consumptie van fructosetroop vormt een belangrijke aanjager van urinezuurwaardes.

5) Sneller herstel na het sporten.

Koud water zorgt ervoor dat de doorbloeding toeneemt. Hierdoor komen voedingsstoffen sneller in de spierweefsels wat voor een sneller herstel zorgt.(8)

6) Je blijft er langer jong en gezond van, oh..yeah!

Koud douchen verhoogt de afgifte van glutathion. Gluthathion is een van de allerkrachtigste anti-aging stofjes dat het lichaam aanmaakt. Het helpt daarnaast ook bij het afvoeren van afvalstoffen en als klapper op de vuurpijl versterkt het je immuunsysteem. (7)

Praktische toelichting

Koud douchen doe je het beste in de ochtend zodat je er de hele dag profijt van hebt. Begin rustig met je romp en dan je gehele lichaam. Start met een halve minuut en probeer dit na een paar dagen 2 – 5 minuten vol te houden. Het liefst spoel je na afloop niet met warm water af. Dan hou je dat heerlijke gevoel na afloop langer vast.

Er rest mij nog 1 vraag;-)

Wanneer begin jij met koud douchen?

Gezonde groet,
Ir. ing.  Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut /Health coach & trainer

 

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

4 Comments

  1. Ik doe het dapper en krijg ook wel een goed gevoel maar vindt het nog steeds niet iets om naar uit te kijken, komt dat gevoel nog ? ik moet nu nog steeds iets overwinnen om de knop om te draaien.

  2. Doe dat af en toe wel eens. Begin ik met koud water bij de voeten omhoog naar de benen. Daarna de handen en armen en soms helemaal. Erna is het geveol van compactheid met lichaam en geest zo fris 😉 Nu nog in nasleep van de griep en vraag mij af of het wijs is om nu ook koud te douchen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van zult krijgen?

Download dan dit waardevolle e-book binnen 10 seconden.