suiker lichaam

Wat doet suiker met je lichaam?

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

In dit artikel wil ik het met je hebben over suiker.

De volgende punten komen aan bod:

  • Waarom suiker je lichaam pijlsnel veroudert.
  • Waarom suiker ervoor zorgt dat je de hele dag door trek hebt.
  • Suiker en de relatie met mentale stoornissen.
  • Waarom suiker je organen aantast.
  • Waarom de meeste diëten niet werken en welk verlangen de behoefte aan suiker uitlokt.
  • Suiker en de wet van de koekiemonster;-)

Let wel: wanneer ik het over suiker heb, bedoel ik daarmee vooral ook alle snelle koolhydraten waar suiker aan is toegevoegd. Denk hierbij aan ontbijtgranen en ‘gezonde’ tussendoortjes. Je weet wel, de tussendoor koekjes met vezels die goed zijn voor je spijsvertering. Dat deze koekjes soms voor een kwart uit suiker bestaan vermelden ze er helaas niet bij.

1) Waarom suiker ervoor zorgt dat je vaker  trek hebt.

suiker_1Een belangrijk mechanisme dat hieraan ten grondslag ligt, wordt ook wel een ‘leptine resistentie’ genoemd.L eptine is een hormoon dat door vetcellen wordt aangemaakt om tegen de hersenen te zeggen ”ho ho stop met eten, ik zit vol”.  Het wordt daarom ook wel het verzadigingshormoon genoemd. Hoe meer suiker iemand binnen krijgt, hoe groter de vetmassa en hoe meer leptine er wordt geproduceerd (1).

Door de aanwezigheid van grote hoeveelheden leptine in het bloed,  kunnen de leptine receptoren in de hersenen daar ongevoelig voor worden. En zie daar een leptine resistentie ontstaan, een van de allerbelangrijkste oorzaken voor overgewicht! (2)

Even samengevat; meer suiker zorgt voor meer afgifte van leptine, meer leptine afgifte zorgt ervoor dat de hersenen daar ongevoelig voor worden. Het gevolg: de hersenen krijgen geen stop signaal (leptine receptoren zijn resistent/ongevoelig) en dit zorgt ervoor dat je meer trek  krijgt. Zelfs na een grote maaltijd heb je snel trek.(3 , 4)

2) Suiker put je organen uit en zorgt voor concentratieproblemen

Wanneer de bloedsuikerspiegel sterk schommelt, heeft dit vele gevolgen. Zo komt er een te grote druk op de alvleesklier die insuline produceert zodat de bloedsuikerspiegel daalt. Wanneer iemand veel suiker binnen krijgt zal er een dag komen dat de alvleesklier uitgeput raakt. Dit zal er voor zorgen dat er veel suiker in het bloed achter blijft waardoor alle weefsels verharden en je lichaam pijlsnel veroudert.

Suiker heeft zelfs invloed op het ontwikkelen van verschillende mentale stoornissen.

E.a. wordt ook bevestigt in een Noors onderzoek. Uit dit onderzoek (5) blijkt dat er een relatie is tussen hoge innames van suikerhoudende frisdranken  en mentale stoornissen. Denk hierbij aan: angsten, gespannenheid, slapeloosheid en een gevoel van hopeloosheid. Interessant hierbij is om te vermelden dat in veel gevallen één glas frisdrank vaak al genoeg is. Zo bleek uit een onderzoek van Hemenway en collega’s dat kleuters die dagelijks al één glas frisdrank drinken, agressiever gedrag vertonen t.o.v. kleuters die dit niet drinken. (6).

3) Suiker vermindert de afgifte van het groeihormoon (GH)

Het groeihormoon speelt een belangrijke rol bij de vorming en herstel van weefsels. Een ander voordeel van dit
hormoon is ook dat het vetverbranding stimuleert zonder dat je aan het bewegen bent. Het is niet voor niets dat dit hormoon bekend staat als “fontein van de jeugd”

Het minder goede nieuws is dat suiker de afgifte van dit mooie hormoon laat dalen.(7) Wat je kunt onthouden is het volgende: wanneer je bloedsuikerspiegel hoog is, is de afgifte van groeihormoon laag (niet te verwarren met Insuline Groei Factor dat wel stijgt). En nu we het hier toch over hebben heb ik nog een waardevolle tip voor je: Het leeuwendeel van het groeihormoon wordt tijdens de slaap aangemaakt. Het is dus heel erg zonde wanneer je suiker of andere koolhydraten eet net voor het slapen gaan, omdat er gedurende de nacht minder groeihormoon wordt geproduceerd. Daar gaat je jeugdigheid! 😉

4) De wet van de koekiemonster…en waarom suiker verslavend is.

De wet van de koekiemonster komt op het volgende neer: ‘tekens wanneer je iets eet waar suiker in zit, zal je sneller suikertrek hebben in nog meer suiker’ Kortom suiker trekt nog meer suiker aan. 

Wat er gebeurt is het volgende: suiker is verslavend omdat het de afgifte van dopamine stimuleert. (8) Je voelt je door dit stofje even gelukkig en hebt meer levenslust. Helaas is dit gevoel van korte duur. Het gevolg je dat je al snel meer suiker nodig hebt om je weer gelukkig te voelen.

Hoe ongelukkiger iemand is, hoe sneller je lichaam als het ware smeekt om geluk. We gaan dan vaak verslavende activiteiten doen die ons in het nu ‘trekken’ . Activiteiten die ervoor zorgen dat we leven. Kortom activiteiten die de afgifte van dopamine stimuleren. Suiker is een ontzettend eenvoudige manier om dat tijdelijke geluk weer te voelen. (9)   Sporten stimuleert ook de afgifte van dopamine, maar dat kost energie en energie verspeel je niet wanneer je je niet lekker voelt.

Samengevat: moe minder gelukkig je bent op een bepaalde levensthema (werk, relatie etc.), hoe sneller je lichaam
dit geluk op een andere manier wil compenseren. Hoe sneller je meer producten met suiker gaat eten. Dat is ook de reden waarom veel diëten mislukken. Het gaat niet enkel om de voeding. Het gaat om het gedrag dat de voedingskeuze uitlokt.

Goed ik heb het uitgebreid met je gehad over suiker. Op te voorkomen dat de mail te lang wordt, heb ik mij beperkt tot een aantal punten. Zo heb ik het niet gehad over de relatie tussen suiker en oestrogenen, testosteron of de invloed van suiker op de darmflora. Het gaat er mij meer om het grote plaatje.

Natuurlijk is het geen ramp wanneer je zo nu en dan een koekjes eet. Ook nu is de frequentie doorslaggevend.

Gezonde groet,
Ir. ing.  Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut /Health coach & trainer
www.poweracademy.nl

Meer weten?

Tijdens het seminar “Hoe blijf je langer jong en gezond?” deel ik in 2,5 uur tijd een aantal resultaten met je van ’s werelds grootste onderzoekers op het gebied van veroudering.
Je gaat naar huis met volop waardevolle inzichten die je eenvoudig in de praktijk brengt.[/vc_column_text][ult_buttons btn_title=”Klik hier voor meer informatie over deze lezing!” btn_link=”url:http%3A%2F%2Fpoweracademy.nl%2Fhoe-blijf-je-langer-jong-en-gezond%2F|||” btn_align=”ubtn-center” btn_size=”ubtn-block” btn_title_color=”#ffffff” btn_bg_color=”#4f2865″ icon_size=”32″ btn_icon_pos=”ubtn-sep-icon-at-left”][/vc_column][/vc_row]

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

7 Comments

  1. Ik ben geweldig blij met al jouw informatie en goede uitleg over suiker, hopelijk kan ik ook ooit wrkshops van je nemen , nu laten de financieen het gewoon niet toe, ik ben zelf afgestudeerd APSTherapeute ( micro electro therapie) wat voor een significante verhoging vh ATP gehalte zorgt, maar deze kennis vind ik een hele mooie aanvulling daarop, hopelijk kan ik dan ooit eens als therapeute een praktijk ook daadwerkelijk beginnen…heel veel dank nogmaals!

  2. je relaas over suiker bevestigde datgene wat een specialist mij ook reeds vertelde. Na het stoppen met suiker-inname is er al heel veel ten goede veranderd qua . gezondheid. Dank voor je uitleg !

  3. Dag Mohammed,

    Bedankt voor deze waardevolle artikel! Kan je ook een artikel publiceren die uitleg geeft over de relatie tussen het gebruik van suikers en oestrogenen/ testestoron.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van zult krijgen?

Download dan dit waardevolle e-book binnen 10 seconden.