maagzuur

9 tips bij brandend maagzuur(+ uitgebreide uitleg oorzaken)

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Tijdens lezingen zeg ik vaak het volgende: ”je kunt nog zo gezond eten, wanneer de voeding niet goed verteert heb je er weinig aan” . Een goede spijsvertering valt of staat met de productie van voldoende maagzuur.

In de praktijk zie ik dat het hier vaak mis gaat. Veel mensen maken onvoldoende maagzuur aan zonder dat ze het zelf weten. Naarmate we ouder daalt ook de productie van maagzuur. Het gevolg is dat de kwaliteit van onze darmflora achteruit gaat en we verschillende (vage) klachten ontwikkelen.

Mijn belangrijkste tip voor een gezonde darm is dan ook eenvoudig: zorg ervoor dat je goed kauwt en voldoende maagzuur produceert.

In dit artikel vertel ik je alles over dit vloeibare goud. Ja serieus, maagzuur noem ik het vloeibare goud.  Weinig maagzuur geeft veel ellende en voldoende maagzuur maakt jouw lichaam heel erg blij-)

De onderstaande onderwerpen komen aan bod:

  • Gevolgen van een lage productie van maagzuur.maagzuur
  • Het grote misverstand over brandend maagzuur.
  • Hoe wordt maagzuur geproduceerd?
  • Belangrijkste oorzaken voor een lage maagzuurproductie.
  • Gevolgen van een lage maagzuurproductie
  • Hoe verbeter ik de afgifte van maagzuur?

Wat zijn de gevolgen van te weinig maagzuur?

Een verdrietige darm.
Een lage productie van maagzuur zorgt ervoor dat eiwitten niet goed worden verteerd. Dit zorgt ervoor dat voeding in de darm sneller gaat gisten en rotten. Het gevolg hiervan is dat de darmflora uit balans raakt. Naar verloop van tijd raakt ook het slijmvlies aan de binnenkant van de darmen aangetast. Het immuunsysteem wordt vervolgens geactiveerd en reageert met ontstekingen.

De natuurlijke barrière tegen ziektekiemen werkt minder goed.
Een belangrijke functie van maagzuur is het verlagen van de zuurtegraad zodat bacteriën en schimmels worden gedood. Weinig maagzuur zorgt er dus voor dat deze ongewenste indringers eenvoudiger in het lichaam komen.

We voelen ons steeds minder gelukkig,
De darmen worden ook wel ‘het tweede brein’ genoemd. Onopgeloste darmproblemen geven naar verloop van tijd problemen met de hersenstofwisseling. Denk hierbij aan geluksstofjes als dopamine en serotonine die niet goed worden aangemaakt(1). Voor de aanmaak van het stofje dopamine is het aminozuur l-tyrosine nodig. Maagzuur hebben we nodig om eiwitten af te breken tot aminozuren als l-tyrosine.

Een lichaam dat schreeuwt om voedingstoffen.
Hierboven beschreef ik hoe een tekort aan maagzuur de darmen en darmflora aantast. Bacteriën kunnen dan de voeding niet goed verteren zodat we een tekort krijgen aan verschillende voedingsstoffen. Wanneer de darmflora uit balans is vergroot dit ook de kans op het krijgen van een candida(2).

Een bekende voedingsstof waar we al snel een tekort aan hebben is vitamine B12. Voor de opname van vitamine B12 is het belangrijk dat de zuurtegraad in de maag laag is. Alleen dan kan de intrinsieke factor worden aangemaakt. Dit is een eiwit dat nodig is om vitamine B12 aan te binden zodat deze in de darm kan worden opgenomen.

Van kwaad tot erger*
Wanneer al dit soort zaken niet tijdig worden aangepakt. Zien we dat de weerstand van de slijmvliezen daalt. Het gevolg is dat we sneller allergieën of huidklachten(denk aan eczeem) ontwikkelen. In een later stadium kun je ook denken aan een lekkende darm en zelfs auto-immuunaandoeningen.

*Let wel darmklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Een gebrekkige aanmaak van maagzuur speelt daarbij een belangrijke rol. Maar natuurlijk ook stress en de verkeerde voeding. Soms wordt er wel voldoende maagzuur aangemaakt , maar eet iemand gewoon slecht. Lees veel bewerkte voedingsmiddelen, verkeerde vetten, suiker.

In dit artikel leg ik de focus op de rol van maagzuur. Waar het mij omgaat is dat je steeds beter het grote plaatje gaat begrijpen en voor jezelf kijkt. Waar zit mijn zwakke schakel in dit geheel? Wil je weten je je jouw darmen gezond houdt? Klik dan hier voor een blog waarin ik volop tips met je deel daarover.

Het grote misverstand over brandend maagzuur

Veel mensen denken dat brandend maagzuur het gevolg is van teveel maagzuur in de maag. In de meeste gevallen echter, is maagzuur het gevolg van een tekort aan maagzuur.  Des te zuurder de maag des te sneller de eiwitten wordt verteerd, des te kleiner de kans op brandend maagzuur.

Veel mensen nemen dan een middel om het zuur te neutraliseren (Rennie bijvoorbeeld). Dit geeft wel verlichting maar hiermee lossen we de oorzaak niet op.

Hoe wordt maagzuur geproduceerd?

In het plaatje hieronder zie je de stappen die nodig zijn voor de aanmaak van maagzuur. Ik kan me voorstellen dat je denk wat beteken al die termen. In de volgende alinea leg ik je uit wat de functie is van acetylcholine histamine en gastrine is bij de aanmaak van maagzuur.

maagzuur

Belangrijkste oorzaken van te weinig maagzuur

Een actief immuunsysteem
Wanneer we iets eten ruiken of proeven maar ook wanneer we aan een lekkere maaltijd denken, wordt er histamine en acetylcholine aangemaakt.  Je lichaam maakt ook histamine aan in geval van een allergie of bij huidklachten.

Een belangrijke functie van histamine is het versterken van de afweer. Histamine doet dat door een de doorlaatbaarheid van een bloedvat te vergroten. Op deze manier kan ons immuunsysteem sneller indringers onschadelijk maken. En nu komt het; stel nou dat iemand last heeft van allergieën? Of iemand heeft veel ontstekingen in het lichaam?
In dat geval wordt histamine vooral door het immuunsysteem verbruik. Het gevolg is dat er minder histamine beschikbaar is voor de productie van maagzuur.

Een overschot aan linolzuur
Wanneer we teveel van het omega-6 vetzuur binnen krijgen stijgt de aanmaak van prostaglandine E2. Teveel van dit stofje remt weer de aanmaak van histamine zodat er ook nu minder maagzuur wordt aangemaakt.

Eenvoudiger gezegd: wanneer we veel linoleenzuurrijke voedingsmiddelen eten heeft dit een negatieve invloed op de aanmaak van maagzuur. Denk hierbij aan: soja-, sla en zonnebloem olie. Maar ook veel kant en klaar producten halvarine en margarine, koekjes, mais en het eten van veel granen.

Stress
In het plaatje hierboven zie je dat ook het stofje acetylcholine nodig is voor de aanmaak van maagzuur. Acetylcholine is een stofje dat je lichaam aanmaakt wanneer je in rust bent. Dit stofje wordt niet aangemaakt wanneer je in actie moet komen onder druk staat of stress ervaart.

En nu komt het: veel mensen leven continue in de haast- of stressmodus. Het gevolg is dat acetylcholine nauwelijks wordt aangemaakt zodat maagzuur niet goed wordt aangemaakt.

Het belang van een sterke hongerprikkel.
Wanneer we de hele dag door eten hebben we een minder sterke hongerprikkel. Dit zorgt voor een lagere afgifte van gastrine en vervolgens voor minder maagzuur.

Hoe voorkom je brandend maagzuur en verbeter ik de afgifte van maagzuur? (9 tips)

  • Zorg voor voldoende grondstoffen voor de aanmaak van maagzuur. Maagzuur bestaat uit chloride. Dit mineraal tref je aan in zout. Zorg er daarom voor dat je voldoende natuurlijke mineraalzouten binnen krijgt. Denk hierbij aan: zeezout, himalayazout of Keltisch zeezout. Ook zure groenten als citroenen, limoen of appelazijn stimuleren de productie van maagzuur.
  • Zorg voor een gezonde maagslijmvliezen. Curcuma is een mooie kruid dat helpt om de slijmvliezen te herstellen. Het verlaagt daarnaast ook de aanmaak van prostaglandine E2 (dus beter afgifte van maagzuur) en remt de aanhechting van de Helicobacter Pylori**) Ook gember is heel erg helend voor de maag en het maagslijmvlies. Tip: rasp een stuk gember wortel in een liter water kook dit en drink hier gedurende de dag van. Ik heb zelf ook hele goede ervaringen met de helende invloed van Manuka honing op de slijmvliezen.**In de praktijk zie ik dat steeds vaker de oorzaak van maagzuur ligt in de Helicobacter Pyolori bacterie. Ga in dat geval niet zelf het e.a. uitvogelen, maar raadpleeg een arts of therapeut die je daarbij kan helpen.
  • Herstel de vetzuurbalans. Een belangrijke oorzaak van veel chronische aandoeningen is dat we veel omega-6 binnen krijgen t.o.v. omega 3.  Een juiste verhouding omega 3 : omega 6 heeft een gunstige invloed op de aanmaak van prostaglandine E2 en ook op de aanmaak van maagzuur (zie uitleg vorige paragraaf). We verbeteren de vetzuurbalans door meer omega 3 en minder omega 6 rijke voedingsmiddelen te eten. Omega 3 tref je aan in makreel, sardientjes, zalm en haring. Omega 6 treffen we veel aan in kant en klaar producten, koek of chips. Maar ook maisolie, zonnebloem olie , soja olie en sla olie.
  • Verminder de hoeveelheid stress. Zoals we eerder zagen wordt acetylcholine pas aangemaakt wanneer het lichaam in rust is. Het verminderen van stress is daarom een belangrijke strategie om de afgifte van maagzuur verbeteren. Ook is het belangrijk dat je lichaam in rust is wanneer je spijsvertering actief is. Meer tips bij stress? Klik dan hier.
  • Verlaag het aantal eetmomenten. Des te groter de hongerprikkel des te beter de productie van gastrine (en dus ook maagzuur) op gang komt. Ga maar na; wanneer je al een paar uur niets gegeten hebt, heb je meer trek. Veel mensen eten 4-6 keer per dag. Hierdoor is het lichaam de hele dag door bezig is met de aanmaak van maagzuur en is de maag minder zuur. Het beste is om het aantal eetmomenten te beperken tot maximaal 3.
  • Prikkel je zintuigen. Des te meer de zintuigen worden geprikkeld des te beter de productie van maagzuur op gang komt. Lekker eten of eten dat heerlijk ruikt heeft dus zeker en gunstige invloed op de aanmaak van maagzuur.
  • Drink niet tijdens de maaltijd. De aanmaak van maagzuur vraagt veel energie. Wanneer je een glas water drinkt tijdens het eten verdun je de maagzuur sterk en kan je maag weer opnieuw beginnen met de aanmaak hiervan. Beter is het om een kwartier voor de maaltijd een glas water te drinken dat komt juist je spijsvertering ten goede.
  • Gebruik evt. het supplement betaïne HCL Een snelle oplossing is ook het gebruik van het supplement betaïne HCL. Dit bevat direct de grondstoffen voor de aanmaak van maagzuur en geeft ook snel een verlichting.

Zoals je ziet komt er heel wat bij kijken. Ook nu gaat het om het grote plaatje.

Ik zou het tof vinden indien je dit artikel deelt. Op deze manier kunnen we nog meer mensen bereiken met deze tips. Bovenaan dit artikel tref je een aantal knoppen waarmee je dit artikel eenvoudig kunt delen. Thanx!

Gezonde groet en tot de volgende nieuwsbrief!
Ir. ing.  Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut /Health coach & trainer

Uitnodiging: lezing Vrouw en Hormoonhuishouding 

Deze lezing zal in verschillende steden worden verzorgd in september-oktober 2019

Tijdens deze lezing deel ik verder een aantal krachtige tips en inzichten, waarmee ik de afgelopen 10 jaar als orthomoleculair therapeut veel mensen heb geholpen. Ik hoop zo meer vrouwen op weg te helpen naar een stralende gezondheid waarin het zelfhelend vermogen centraal staat.

De onderstaande onderwerpen komen aan bod

  • Waarom je je sneller ongelukkig, angstig of ‘leeg’ voelt wanneer het hormoon progesteron minder wordt aangemaakt (wat bij veel vrouwen het geval is)+ tips om de afgifte van dit hormoon te verbeteren.
  • Hoe zorg je voor een sterke weerstand, gewichtsverlies en meer energie?
  • Tips om klachten rondom de overgang te verminderen. Denk hierbij aan opvliegers en slaapproblemen.
  • Hoe verminder je klachten rondom je maandelijkse periode?
  • Wat zijn de belangrijkste oorzaken van een trage schildklier en tips voor een gezonde schildklier?
  • Wat is nu gezonde voeding waar je darmen blij van worden?
  • Om welke voedingsstoffen ‘schreeuwt‘ je lichaam bij een stressvol of druk leven?
  • Hoe emoties onze gezondheid beïnvloeden (dit wordt sterk onderschat en is ook erg waardevol)

Wanneer je op “Meer info klikt” tref je alle data en steden aan waar deze lezing zal plaatsvinden. Ook kun je hier jouw plekje reserveren.

[us_btn text=”MEER INFO” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.poweracademy.nl%2Fvrouw-en-hormoonhuishouding%2F|||” size=”30px” align=”center” icon=”fa-hand-o-right ” iconpos=”right”][us_separator type=”short”]

 

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

11 Comments

  1. Ik word iedere keer blij door jou heldere uitleg…voor mij als diabeet en met een pds is er al veel verbeterd door kennis toe te passen!!

    1. Ik vind het onbegrijpelijk dat artsen zo makkelijk maagzuurremmers voorschrijven, bij mij werkte dat echt averrechts. Kreeg enorm last van gasvorming en zag duidelijk dat er met mijn verteringsproces echt even iets goed mis was. Goed kauwen…geen water tijdens maaltijd. Geen knellende kleding, goed rechtopzitten, gezond eten, avondwandelingetje, goed slapen…

  2. Veel mensen hebben tekort aan vitamine B12 waardoor ze allemaal klachten krijgen en oorzaken van B12 tekort kunnen zijn slecht werkende maag en/of darmen, medicijnen die B12 afbreken of tekort veroorzaken, alcohol misbruik, roken.En al eet je dan gezond dan helpt het niet dan moet je B12 injecties.

  3. ik heb al ruim 2 jaar last van het op boeren van lucht soms gepaard met galspugen. Voor mij gerelateerd met emotionele verwerking maar lastig vind ik het wel. Heb je een tip hiervoor?

  4. Ik test inderdaad bij mij in de praktijk voornamelijk te weinig maagzuur. Als een arts dan maagzuurremmers voorschrijft, kun je hartklachten krijgen. Tevens zie je dat bij te weinig maagzuur de helicobacter pylorus aanwezig kan zijn. Te weinig maagzuur uit zich meestal door het hebben van zuurbranden na de maaltijd. Dit als aanvullende info.

  5. Mensen met veel last van maagzuur of maagpijn moeten vitamine B12 laten testen en geen maagzuurremmers,medicijnen kunnen een B12 tekort geven en B12 tekort kan ontzettend veel klachten geven van lichte tot hele tot zware klachten als verwardheid niet meer kunnen lopen en erger.Misschien heeft de ajax voetballer Nouri die deze zomer in elkaar zakte en in coma is ook vitamine B12 nodig.Hij kan er door opknappen.Altijd testen op vitamine B12 tekort bij jong en oud.Kan met bloedonderzoek maar gebeurt vaak niet.

    M.v.g
    Ingrid Pruis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van krijgt?

Ontdek in dit e-book handige tips en waardevolle recepten!