Immuunsysteem

Handige tips om je immuunsysteem te versterken..

Leestijd: 6 minuten

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Hoe weet je of jouw immuunsysteem verzwakt is?

  • Je bent de laatste tijd vaker moe
  • Je bent regelmatig verkouden of hebt vaker de griep te pakken
  • Pijnlijke gewrichten en spieren
  • Toename parasitaire infecties
  • Overwoekering van candida-schimmels
  • Herpes (koortsuitslag op de lippen)
  • Je verdraagt steeds minder voedingsmiddelen (denk aan allergieën)
  • Wondjes genezen langzaam

Hoe werkt het immuunsysteem?

immuunsysteemHet immuunsysteem zien kun je zien als het leger van je lichaam.
Hoe sterker jouw leger, hoe minder vaak je ziek bent. Het grootste gedeelte van het immuunsysteem bevindt zich in onze slijmvliezen. Samen staan deze bekend als de eerste verdedigingslinie. Dit wordt ook wel de TH1 afweer genoemd.

Wanneer onze slijmvliezen gezond zijn, hebben we sterke barrières. Lichaamsvreemde en schadelijke stoffen worden dan snel onschadelijk gemaakt.

Alle barrières in ons lichaam behoren tot het zogenaamde ‘Common Mucosal Immune System’, beter bekend in de afgekorte vorm: CMIS. Voor een ijzersterk immuunsysteem is het noodzakelijk dat alle barrières gezond zijn. In de praktijk zie ik dat dat bij veel mensen juist de barrières verzwakt zijn. De oorzaken zullen je bekend in de oren klinken: chronische stress, het eten van weinig vezels, een hoge suikerconsumptie en het eten van veel granen.

Naast de slijmvliezen vervult ook de thymus een belangrijke rol in het immuunsysteem. De thymus zit achter het borstbeen en kun je zien als de dirigent van je immuunsysteem. De thymus zorgt ervoor dat jouw ‘soldaten’ goed worden getraind (de zogenaamde T cellen komen tot rijping), zodat ze indringers onschadelijk maken.

Het mineraal zink is zeer belangrijk voor de thymus en versterkt je immuunsysteem. Zink geeft je ‘soldaten’ extra slagkracht om ziekmakende parasieten, schimmels en virussen onschadelijk te maken. Helaas hebben veel mensen een tekort aan zink. Lees verder om meer te leren over dit mineraal en de voedingsmiddelen waarin je zink aantreft

Voedingsstoffen voor een sterke weerstand

Vitamine A: zorgt voor gezonde slijmvliezen

Vitamine A kun je zien als de “slijmvlies vitamine” bij uitstek. Het stimuleert de slijmbekercellen tot het afgeven van slijm en dat houdt onze slijmvliezen gezond. De barrière functie van het slijmvlies blijft intact en eventuele bacteriën en andere micro-organismen kunnen snel gevangen worden door de antistoffen die zich in het slijmvlies bevinden.

Vitamine A wordt ontzettend onderschat vandaag de dag!

Door het eten van voldoende groente en fruit zouden we bèta-caroteen binnenkrijgen en dat wordt dan weer omgezet in vitamine A. Het is een redenering die klopt, maar niet helemaal realistisch is:
1) Veel mensen eten onvoldoende groenten en fruit.
2) Als je wel voldoende groente en fruit eet, draagt dit slechts bij aan 10-15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine A. (bronJe immuunsystemen betaalt de prijs.

Hoe krijg je voldoende vitamine A binnen?

Vitamine A zit bijvoorbeeld in roomboter en vette vis. Een topper op dit vlak is natuurlijk ook levertraan. Wil je jouw weerstand een groot plezier doen, koop dan een blikje met schelvislever. De smaak is voor de een wellicht afzien, maar dan heb je voor de komende tijd weer een lading vitamine A binnen.

Natuurlijk is het ook verstandig om groente en fruitsoorten te eten rijk aan bèta-caroteen. Dit tref je bijvoorbeeld relatief veel aan in: wortel, pompoen, broccoli, spinazie, boerenkool en mango’s.

Zink de immuunbooster bij uitstek.

Eerder kwam aan bod dat zink van belang is voor een goed functioneren van je thymus. Weet je nog? De dirigent van je immuunsysteem. Maar zink doet veel meer! Zo helpt zink bij het vrijmaken van vitamine A, de vitamine die belangrijk is voor de gezondheid van je slijmvliezen.

Zink is ook een belangrijke voedingsstof om de barrières van je slimvliezen te dichten. Je kunt zink zien al een ‘lasser’ die eiwitten aan elkaar last. Dat is ook de reden dat zink niet mag ontbreken bij de behandeling van het lekkende darm syndroom. Hierbij is de doorlaatbaarheid van de darm toegenomen.

Factoren die bijdragen aan een zinktekort:

  • De verarming van de bodem
  • Het eten van veel granen, denk aan brood pasta en ontbijtgranen: het fytinezuur in granen bindt zich aan de zink zodat deze minder goed wordt opgenomen.
  • Het eten van veel koolhydraten: zink is van belang voor de aanmaak van insuline. Hoe meer koolhydraten je eet, des te meer zink er nodig is om insuline aan te maken, des te groter de kans op een tekort aan zink.
  • Weinig maagzuur: in de natuur is zink veelal gebonden aan eiwitten en je hebt maagzuur nodig om de eiwitten te splitsen van de zink. Kortom; hoe minder maagzuur, hoe lager de opname van zink

Weinig zink in je bloed = een belabberde weerstand.

Zink tref je aan in groene pompoenpitten, rood vlees, eieren en gember. Overweeg je zink als supplement, dan is zink in de vorm van zinkmethionine de best opneembare vorm. Denk hierbij aan 15-30 mg per dag

De topper voor de winter: vitamine C

Er zijn weinig voedingsstoffen die het immuunsysteem zo krachtig versterken als vitamine C. Zo helpt vitamine C met het opruimen van virussen (door activatie van macrofagen) en doodt het ziekteverwekkers door het activeren van de zogenaamde ‘killercellen’. Ook activeert het geheugencellen. Deze onthouden de aanvalsstrategie van een virus, zodat je lichaam bij een tweede besmetting het sneller onschadelijk kan maken.

Een druk leven = een grote behoefte aan vitamine C

Vitamine C tref je aan in citrusvruchten, maar ook in broccoli, spruitjes, chilipepers, kiwi’s en zoete aardappels. In zeer grote hoeveelheden tref je het ook in in camu camu bessen. Zo bevatten deze besjes tot 30 keer meer vitamine C dan een sinaasappel.

Waarom ik camu camu poeder gebruik
Zelf gebruik ik het hele jaar door camu camu poeder. Wanneer je een druk leven hebt, is dat zeker geen overbodige luxe. Vitamine C tref je in grote hoeveelheden aan in de bijnieren en de hersenen. Dat betekent dat deze organen een grotere behoefte hebben aan vitamine C. Het voordeel van camnu camu poeder (ten opzichte van synthetische vitamine C is dat hierin ook de aanwezige natuurlijke bioflavenoïden aanwezig zijn die de absorptie ten goede komen. Staar je dus niet blind op enkel de hoeveelheid vitamine C.

Gebruik per dag 1 tot 2 theelepels. Per theelepel krijg je hiermee 682 mg vitamine C binnen( bron). Dat is meer dan 10 sinaasappels.(x). Wanneer je op de onderstaande link klikt, tref je de Camu Camu poeder aan die ik gebruik.
https://superfoodshop.nl/superfoods/17-camu-camu-poeder-raw-organic-8718836852503.html

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11464674

Hoe zit het met vitamine D?

Vitamine D hoort zeker ook in dit rijtje. Vitamine D is zo belangrijk dat ik hier binnenkort een aparte nieuwsbrief over ga schrijven.
Daarin ga ik dieper in op de werking van vitamine D, hoeveel je nodig hebt en hoe je tekorten minimaliseert.

Handige tips bij griep of een verkoudheid.

Heb je last van een verstopte neus?

Ik ben geen voorstander van allerlei chemische middeltjes wanneer je neus verstopt is. Kun je moeilijk ademhalen tijdens het slapen? Een ui biedt uitkomst. Snij de ui doormidden en leg die op je nachtkastje. In de ui zitten allerlei stofjes die de neus open houden.

Heb je een ontstoken mondholte?

Dan kan tijmsiroop of saliethee een uitkomst bieden. Tijm helpt het slijm op te lossen en is vooral een goed middel wanneer je moet hoesten. Saliethee helpt vooral bij een ontstoken keel en mondholte. Salie reinigt daarnaast ook de slijmvliezen.

Kamillethee wanneer je verkouden bent.immuunsusteem

Kamille heeft vooral een verzachtende, ontsmettende en ontstekingsremmende werking. Je kunt er thee van trekken. Of maak een krachtiger variant door een aantal theezakjes in een kopje te doen en daarmee een aantal keer te gorgelen.

Thee voor een sterke weerstand (recept)

Dit is de ideale thee bij een verkoudheid of griep.
Ingrediënten die je hiervoor nodig hebt zijn:

  • Kopje groene thee
  • Halve theelepel kruidnagel
  • Het vocht van een halve citroen
  • Wat geraspte gember

Groene thee bevat een antioxidant, EGCG genaamd. Dit stofje vangt afvalstoffen in het lichaam op, remt ontstekingen en heeft ook anti-virale eigenschappen. Kruidnagel werd van oudsher vaak gebruikt bij griep. Kruidnagel heeft niet alleen virus- en schimmeldodende eigenschappen maar werkt ook verzachtend.

Heb jij de immuunbooster al gemaakt?

Wil je jouw weerstand een extra boost geven? Maak dan een heerlijke ‘immuunbooster’ soep 😉 .

In de vorige nieuwsbrief deelde ik het recept van deze soep al met je. Het is een soep die korte metten maakt met een verkoudheid of griepje. Klik voor het recept op onderstaande link:
https://poweracademy.nl/het-soep-recept-voor-een-ijzersterke-weerstand/

Tot de volgende nieuwsbrief!

Gezonde groet,
Ir. ing. Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut /Health Coach & Trainer

Vraag:

Ik ben erg benieuwd naar jouw manier om je weerstand te versterken.

In het reactieveldje hieronder kun je dit ons laten weten. Dank alvast!

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

18 Comments

  1. Bedankt voor deze heldere uitleg.
    Ik gebruik al jaren de ester-c als extra anti oxidant. Ook slik ik zo nu en dan een periode vitamine a, mede ook omdat het goed voor mijn huid is. Het voorkomt tevens eelt onder mijn voeten.
    Natuurlijk eet ik zo vaak mogelijk vers bereide maaltijden met o.a. Broccoli. (Probeer de broccoli in ieder geval 1x per week op het menu te zetten)

  2. Hoi Mohammed,
    Ik doe iedere morgen, direct nadat ik opgestaan ben, oil-pulling met biologische kokos olie.
    Draagt dit bij aan de weerstand en gezondheid?
    Met vriendelijke groet,
    Jos

    1. Hoi Jos,
      Oil pulling draagt zeker ook bij aan de weerstand.
      Dit heeft een positieve invloed op het tandvlees.
      Gezonde groet,
      Mo
      Mohammed

  3. Ik gebruik bij infecties en wonden colloïdaal zilverwater. Maak een kompres van een gaasje gedrenkt in colloidaal zilverwater en plak dit op de huid. Of spray het in de keel bij keelpijn.
    Om mijn immuunsysteem op peil te houden, ga ik een paar keer per jaar naar een natuurgeneeskundig therapeut.

  4. Ik ben momenteel ontzettend verkouden. De hele dag door veel thee gedronken, verse kippensoep gemaakt met allerlei gezonde ingrediënten, citroen geperst en het sap opgedronken. Verder heb ik gestoomd met de ecalyptusolie. Overal in het huis heb ik uien in een schaaltje en nu maar afwachten.
    Normaal gesproken werd ik eens per 2 jaar enorm verkouden. Afgelopen jaar ben ik vaker enorm verkouden geweest. Ik denk dat stress een grote rol speelt.

  5. Ik drink iedere ochtend een glas warm water met vers citroensap. Het is even wennen, maar het maakt inmiddels echt deel uit van mijn ochtendritueel!

    1. Helemaal goed dit, en om te detoxen, voeg nog wat appelcider azijn en een snufje baking soda (natrium bicarbonaat) van het bekende oranje pakje Arm&Hammer toe

  6. Ik ben erachter gekomen dat mijn slijmvliezen zijn verbetert door het gebruik van pure Aloë vera. Een klein borrelglaasje opdrinken of door je yoghurt heen. Lekker is het niet maar het werkt! En er zitten trouwens meer dan 200 werkstoffen in…ik wil niet meer zonder

  7. Dag Mohamed,
    Ik zelf gebruik heel veel producten van Forever (Aloë Vera).. Voor allerhande kleine kwaaltjes en die producten doen schitterend hun werk. Bij mij is het nog niet duidelijk wanneer ik best dat of dat gebruik, welke periode ons lichaam die of die vitamine het meeste nodig heeft…

    Groetjes,
    Hilde Meus

  8. Naast de gezonde voeding -zie boven 😉 – let ik er op dat ik voldoende kwaliteitsslaap krijg. Ook elke dag naar buiten, goed ingepakt een goed halfuur stappen. Zink is een eye-opener voor me.
    Grappig: je schrijft “in het reactieveld hieronder kun je dit ons laten eten”. Hihi

  9. Beste Mohammed, ik begin de dag met het opzetten van een pan met water met stukken verse gember. Deze thee drink ik bij iedere maaltijd. Als ik verkouden ben voeg ik een stukje rode peper toe en zoet ik het met honing. Voor ik ga slapen drink ik iedere avond een kopje golden milk. (kurkumapasta, zwarte peper, rijstemelk of amandelmelk, beetje guavesiroop)

  10. al sinds 5 jaar geen griep gehad in de vorm van snot slijm hoesten koorts etc. Nu met zwangerschap opeens snel vatbaar. Wat ik altijd deed, ook omdat het moest door gevoelige darmen en intolerantie voor voedsel, is zwaar voedsel voorkomen zoals witte meel vlees dierlijk lactose, suikers en ipv echt heel plane en lichtverteerbaar en gezond voedsel eten. Zodat je lichaam ook zichzelf snel kan herstellen. Denk hierbij aan gestoomde groente sapje met chlra of spirulina, boekweitvlokken met noten fruit kaneel. Hiernaast veel detox thee of gemberthee, lindeboomthee en veel water drinken( gezuivert) . dit deed ik ditecy als ik merkte er zijn mensen ziek er heerst iets en ik moet mezelf snel beschermen en boosten. Verder gewoon altijd goed en gezond eten. En oja gember thee bij koorst niet doen! Krijg je t nog warmer van?. Succes iedereen. En omdat ik zwanger ben en alles raar en anders werkt graag tips welkom.. Want ik weet het zelf ff niet meer haha Merci

  11. Hallo Mohammed.. ik heb jaren de ziekte van crohn met de daarbij behorende sterke medicijnen het zijn prednison achtige medicijnen minus de erge bijwerkingen… de éérste 2 jaar zaten mijn hele darmen maag keel en mond vol met ontstekingen… vaak een inwendig odarmonderzoek gehad … ik heb mijn voeding aangepast d.w.z geen lactose weinig suikerhoudende voedingsstoffen én heel veel rauwe wortels gegeten tijdens de lunch … mijn collega’s verklaarde mij voor gek en zagen mij als konijn … blauwe bessen en af en toe wat lekkers.. veel rauwkost als lunch …. het resultaat??? Geen een ontsteking meer én het enige wat mij nu nog van slag brengt is werkstress…

  12. Beste Mohammed, ik heb eigenlijk best al lang last van de luchtwegen in het algemeen vroeger als kind bronchitis .nu al een jaar of 18 allergisch astma waaronder ik een tijdje symbicort heb gebruikt verder geen bijzondere klachten wel vaak snotterig burn out gehad wat ook veel van mijn lichaam heeft gevraagd..Sinds een jaar of drie in de overgang en sindsdien zijn mijn de klachten verergerd meer slijm vorming in de longen inmiddels andere puffers loop ook bij een homeopaath al een tijd van alles geprobeerd qua weerstandsondersteuning ook via de homeopaath maar mijn lichaam blijft de slijm vormen.Inmiddels al een tijdje reukloos.Reuk is er wel even weer geweest maar ook periodes niet nog enig idee wat ik zou kunnen doen om dit probleem op te lossen heb al zoveel geprobeerd inmiddels ge bruik ik kurkuma van de homeopaath.Mischien toch de darmen een keer laten checken?Of als je nog een goed middel hebt om de weerstand en slijmvliezen te versterken hoor ik dat graag
    Mvg Roelie

  13. Ik eet sinds ik aan de superfoods mixen ben, veel groente (500+ gr) en drink smoothies met oa spinazie, ananas, mango, blauwe bes en banaan. Door mijn groente en vette vis maaltijd En ook in mijn smoothies gaan wat extra scheppen plantaardige superfoods (antioxidanten).

    Wat ik mij afvroeg is of plantaardige melkproducten een goede vervanger zijn wanneer je koemelkproducten vermijdt om oa de slijmvliezen een extra boostkans te geven (met de daarvoor handige voedingsmiddelen).

  14. Beste mohammed, werkt vitamine A ook voor een hele droge neus, na een virusinfectie werken mn slijmvliezen niet optimaal.

    Mvgr shenka

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van krijgt?

Ontdek in dit e-book handige tips en waardevolle recepten!