stilte

Waarom is stilte zo goed voor je gezondheid?

Leestijd: 5 minuten

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Wanneer je aan het denken bent, ga je met je aandacht van de ene gedachte naar de andere gedachte. Daar is niets mis mee. Stel je nu eens voor dat je steeds vaker met je aandacht in je hoofd aanwezig bent. Wat gebeurt er dan?

Je aandacht oftewel een gedeelte van je levensenergie zit dan meer gevangen in je hoofd. Het gevolg is dat je de verbinding met de realiteit verliest omdat je minder oog hebt voor wat er buiten je gebeurt. Het is zelfs mogelijk dat het denken dwangmatig wordt.

Uiteindelijk verlies je ook steeds meer de verbinding met jezelf. Je aandacht zit immers vooral gevangen in je hoofd en is minder aanwezig in de rest van je lichaam.

Dit heeft twee belangrijke consequenties:

  1. Omdat het denken veel levensenergie verbruikt, neemt je vitaliteit af. Gezondheid draait in essentie immers om energie.
  2. Je bent minder bewust in het moment aanwezig.Wat is daarvan het gevolg?
  • Je hebt minder het gevoel dat je leeft, maar veel meer wordt geleefd door de waan van alle dag. Hoe kun je immers vrijheid ervaren wanneer veel van je je aandacht gevangen zit in je hoofd?
  • Je voelt niet goed aan wat echt belangrijk voor je is en hebt daarbij het gevoel dat je regelmatig vast zit en moeilijk vooruitkomt.

Hoe kun je vrijheid ervaren, wanneer je aandacht gevangen zit in je hoofd?

Wat is de oplossing?

De oplossing is om meer stilte te brengen in je leven.
De bekende Chinese filosoof Lao Tse, zei meer dan 2000 geleden al: “Stilte is een bron van grote kracht.” Niet oordelen over wat je denkt is daarbij een belangrijke voorwaarde.

Ik ben stilte gaan bestuderen nadat ik een paar jaar geleden een aantal honderdjarigen heb geïnterviewd voor mijn boek: Emotionele Gezondheid. Ik wilde weten wat het geheim van een lang, gezond en gelukkig leven is.

Het viel mij op dat veel van deze honderdjarigen actief de stilte opzoeken. Vaak deden ze bijvoorbeeld op zondag niets. Dan zaten ze soms wel een aantal uur op de bank in stilte.

Ik dacht in eerste instantie dat voeding de belangrijkste factor is, maar wat zat ik er naast!

stilte

Opdracht:

Ga eens op een bank zitten en weersta de verleiding om je te verliezen in je gedachten. Telkens wanneer er een gedachte opkomt, neem je deze waar en heb je er geen oordeel over. Je bent dus enkel de waarnemer van de gedachten die in je aandachtsveld opkomen.

Observeer wat er vervolgens gebeurt. Gaat dit je gemakkelijk af of heb je al snel de behoefte om iets te gaan doen? Besef dat hoe sneller jij je verveelt, hoe meer jouw lichaam naar stilte verlangt.

Hoe breng je meer stilte in jouw leven?

Net zoals er verschillende wegen naar Rome leiden, zijn er ook verschillende manieren om meer stilte te brengen in je leven. Een prachtige manier om meer stilte te brengen in je leven is door te mediteren.  Mediteren kun je daarbij zien als fitness voor je mind.

Waarom is dat zo?

Onze illusies en verkeerde overtuigingen staan vaak de stilte in de weg. Hoe sneller de gedachten zich opvolgen, hoe drukker het is in ons hoofd. De snelheid van de gedachten die zich achter elkaar opvolgen, hangt voor een belangrijk deel samen met de mate waarin we oordelen. Een oordeel roept al gauw een andere gedachte op. Dit zorgt voor een onophoudelijke gedachtenstroom waar weinig ruimte is voor stilte.

Wat we willen, is dat de ruimte tussen twee gedachten steeds groter wordt. Het is in deze ruimte, deze stilte, waarin je volledig bewust in het moment aanwezig bent. Je wordt in deze stilte niet afgeleid door de gedachtenstroom in je hoofd. In plaats van te oordelen, focus je je op het observeren van je gedachten. Je merkt een gedachte op en ziet dat gedachten komen en gaan.

Mijn ervaring met meditatie.

Het heeft een tijdje geduurd voordat ik het mediteren vol hield. Ik was in het begin onrustig en vond het maar een saaie bezigheid! Gelukkig hield ik vol. Op een gegeven moment ontdekte ik dat de stilte allesbehalve leeg of saai is.
De stilte zit vol met antwoorden op belangrijke levensvragen.
In de stilte zit daarom een mysterie verscholen dat slechts toegankelijk is voor diegene die de verveling trotseert.

Wat meditatie niet is.

Let wel, mediteren wil niet zeggen dat je probeert om helemaal geen gedachte meer te hebben. Dat is niet mogelijk. Het gaat erom dat je jezelf traint om zuiver aanwezig te zijn. Je kunt het denken vergelijken met een op hol geslagen paard. Je gedachten gaan daarbij alle kanten op. Door vaker te mediteren, heb je de teugels van wat je denkt – en daarmee dus je leven – meer in handen.

In het begin is dit niet zo eenvoudig, omdat je je al snel in het denken verliest. Wanneer je het mediteren echter volhoudt, ga je merken dat je steeds meer helder na kunt denken, omdat de ruimte tussen twee gedachten groter is geworden. Hoe meer stilte in je innerlijke dialoog, hoe zuiverder je vermogen om te waarnemen.

Dit heeft ook invloed op het moment dat je niet aan het mediteren bent. Je ziet sneller of een overtuiging juist is en je doorziet een illusie eerder, omdat je met meer helderheid naar de wereld kijkt.

De gezondheidsvoordelen van meditatie

Meditatie brengt niet alleen meer stilte in je leven, het is ook op andere vlakken goed voor je gezondheid. Hieronder deel ik graag een aantal mooie onderzoeksresultaten ervan. Uit een onderzoek van dr. Sara Lazar en haar collega’s bleek dat mensen die regelmatig mediteren een dikkere prefrontale cortex hebben dan mensen die niet mediteren (1). Dit hersendeel is betrokken bij het plannen en organiseren van je leven, het oplossen van complexe vraagstukken en het reguleren van je emoties.

Dr. Eileen Luders en haar collega’s onderzochten een groep mensen die tussen de vier en vijftig jaar mediteerden (2). Zij constateerden dat mensen die lange tijd mediteren gemiddeld 7,5 jaar jongere hersenen hadden op vijftigjarige leeftijd.

Ook blijkt meditatie een positieve invloed te hebben op de hormoonhuishouding. Onderzoek van dr. Ravindra P. Nagendra laat zien hoe meditatie de aanmaak van het DHEA-hormoon verhoogt (3). Dit superhormoon wordt ook wel de ‘fontein van de jeugd’ genoemd. Het vormt de bouwstof van vele hormonen en heeft een positieve invloed op je weerstand.

Oefening: meditatie.
Oefen eens met het onderstaande. Het zal voor de ongetrainde geest niet eenvoudig zijn.
Ook nu geldt echter, oefening baart kunst.

Ga ergens zitten waar je niet gestoord kan worden.
Adem daarbij rustig in en uit.
Observeer je gedachten en zie hoe ze komen en gaan.
Wanneer je merkt dat je meegaat in de gedachtenstroom, ga je weer terug naar de observerende rol.
Wees mild voor jezelf. Het is niet erg als je je identificeert met je gedachten en wordt meegenomen in je gedachtenstroom. Steeds wanneer je je hiervan bewust wordt, ga je weer terug naar de observerende rol.

Tot slot.

Ik hoop dat dit artikel van waarde voor je is.
Nu je dit leest wil ik je om feedback vragen.

Vind je dit een interessant onderwerp? Wat heb je liever een meer technisch onderwerp. Denk aan: tips voor een gezonde lever of darmen of een onderwerp waarin de psyche/emoties centraal staan?  Laat mij gerust weten waar je meer over wilt weten. Ik wil waarde leveren en dat kan alleen met jouw feedback. Je kunt reageren in het reactieveldje hieronder. Dankjewel alvast!

Hartelijke groet,
Ir. ing.  Mohammed Boulahrir
Klinisch psycho neuro-immunoloog & Orthomoleculair therapeut

Binnenkort verzorg ik weer een super waardevolle masterclass.

Tijdens deze masterclass deel ik natuurlijke oplossingen bij depressies, angsten, een verhoogde prikkelbaarheid en innerlijke onrust.

Klik hier voor meer info.

Gebruikte referenties voor dit artikel.

Killingsworth MA, Gilbert DT. A wandering mind is an unhappy mind. Science. 2010 Nov 12;330(6006):932. doi: 10.1126/science.1192439. PMID: 21071660.

Lazar SW, et al., Meditation experience is associated with increased cortical thickness. Neuroreport. 2005 Nov 28;16(17):1893-7. doi: 10.1097/

Luders E, Cherbuin N, Gaser C. Estimating brain age using high-resolution pattern recognition: Younger brains in long-term meditation practitioners. Neuroimage. 2016 Jul 1;134:508-513. doi: 10.1016

Nagendra RP, Sathyaprabha TN, Kutty BM. Enhanced dehydroepiandrosterone levels are positively correlated with N3 sleep stage in long-term mindfulness meditation practitioners. Sleep Sci. 2022 Apr-Jun;15(2):179-187. doi: 10.5935/

Deel dit bericht met je vrienden:

47 reacties

  1. Bedankt voor je inspirerende verhaal. Ik zou graag meer weten hoe je de gevolgen van chronische stress kunt verzachten. Stress als gevolg van expartnerterreur waar je je niet aan kunt onttrekken omdat je vanwege de kinderen en omgangsregeling in contact blijft met de dader.

  2. Dit artikel sterkt me zeker om door te zetten. Ik leefde volledig in mijn hoofd… Stap voor stap ontdek ik het mediteren… Dank je wel

  3. Hallo
    Denk dat voor veel mensen de
    Spyche / emotie belangrijk is. Gezien de cijfers over met name jonge mensen die het leven moeilijk vinden.
    Bedankt voor uw mail

  4. Goede morgen, ik wil alleen even zeggen dat ik t er mee eens ben en dat uit eigen ervaring. Iedere dag ga ik s ochtend en s avonds 10 min zitten in stilte en ik voel nu dat ik het nodig heb. Ook al is er ook nog regelmatig weerstand om ervoor te gaan zitten. Ik ben zo bewuster geworden van mijn eigen gedachten(gang) en ook in hoe ik handel zeg maar. Geeft me ook n bepaalde rust. Plus het is zo fijn om te weten dat het gedachten zijn en niet dat ik die gedachten zelf ben. Bedankt voor je nieuwsbrieven en lezingen waarvan ik er 1 heb bij gewoond. Fijne dag. Harte groet, Linda

  5. Beste Mohammed,
    dank voor je artikel, ik mediteer al lange tijd maar vaak doe ik begeleide meditaties. Ik voel me nu weer geïnspireerd om ook weer eens gewoon stil te zijn in een meditatie. Mooi beschreven.
    Je vroeg om onderwerpen waarover interesse bestaat:
    Ik zou graag meer willen weten over het verband tussen de bacteriebalans in de darmen en psychische problemen (zoals stemmingsproblemen. Hoorde laatst zelfs over een mogelijk verband met autisme).
    vriendelijke groet van José

  6. Heel hartelijk bedankt voor dit artikel.
    Het in het hoofd zitten, is zeer vermoeiend.
    Soms vraag ik mij af of dit ook gerelateerd is aan een hoge bloeddruk

  7. Dank voor dit mooie artikel. Graag zou ik meer willen weten over het schoonmaken van lever en darmen, en over stressreductie. Hartelijke groet.

  8. Waardevol artikel, ik mediteer al 20 jaar een aantal dagen een half uur per dag. Soms stop ik ermee omdat ik het idee heb dat ik alleen aan het vechten ben om geen of zo weinig mogelijk gedachten te hebben. Dit artikel stimuleert mij om het weer op te pakken en alleen bewust te zijn van mijn gedachten ipv er tegen te vechten.
    Daarnaast is mijn ervaring hoe meer je overdag in het nu bent als je iets doet, dat ook doorwerkt in je meditatie.

  9. Voor mij komt dit ook op een goed moment. Het geeft me de moed om er terug aan te beginnen en uit mijn hoofd te stappen, dank je

  10. Alle artikelen zijn interessant, omdat het een niet zonder het ander kan is juist de diversiteit van je onderwerpen steeds interessant.
    Dank voor al je mooie mails en al die moeite die je ervoor doet voor ons.

  11. Beste Mo,
    Dank je wel wat je schrijft is heel herkenbaar. Ik jog 3x per week en zit daarna stil aan de waterkant korte meditatie van 10 minuten. Dit helpt mij om m’n gedachten leeg te maken, na afloop, kijk ik altijd iets bewuster om me heen.

    Dank je wel en fijne zondag.
    Tom

  12. Dank je wel hiervoor! Hier is al veel over geschreven, maar wat ik mooi vind aan jouw artikelen is dat je de achterliggende fysiologische mechanismen en verbanden erachter ook uitlegt. De techniek dus.
    In je boek beschrijf je al veel over de gevolgen van chronische stress, dank je wel daarvoor.
    Waar ik graag meer over wil weten is hoe je de lever gezond kunt houden als je een ‘trage lever’ hebt en niet zonder dagelijkse medicatie (in mijn geval antidepressiva) kunt.
    Kun je mariadistel bijvoorbeeld langdurig gebruiken?
    Dan de relatie met de darmen; als deze niet goed werken word je lever extra belast las ik ergens. Is het dan goed om extra enzymen in te (blijven) nemen? Of kan daar dan bijv. de pancreas lui van worden?
    Ik heb al veel gehad aan de kennis die je met ons deelt, en ik lees iedere inspiratiemail met evenveel interesse.
    Bedankt Mohammed!

  13. Dankjewel Mohammed. Ik vond het een heel interessant artikel. Ik ben het ook met je eens dat stilte heel belangrijk is, maar nu dat ik je artikel heb gelezen begrijp ik nu ook waarom. Ik dacht dat ik niet van mediteren hield, maar toch doe ik het wel , althans niet bewust. Je beschrijft het allemaal zo goed, en ook in begrijpelijke woorden. Ik zou graag meer willen weten over de oorzaken van hoofdpijn. Niet alleen vanwege stress. Bedankt Mohammed. Fijne Kerstdagen.

  14. Beste Mohammed, prachtig en toegankelijk geschreven. Zo een belangrijk en krachtig onderwerp. Fijn om op deze manier hier aandacht aan te geven. Ik heb het gedeeld en ik praktiseer…. Wat ik nog graag wil aanvullen is, dat zich gedurende de dag talloze momenten aandienen om bewust in deze stilte toestand te gaan. Even ‘offline’ zal je kunnen zeggen. Het wachten bvb zien als een gratis moment om na binnen te gaan. Met warme groet, Barbara

  15. Zeker een waardevol artikel en lees eigenlijk alles met aandacht. Ook het boek natuurlijk in mijn bezit. Een onderwerp die me zeer zou interesseren is psyche/emoties t.o.v. darmen. Hoe brengen we dat nu goed in kaart en vervolgens in balans? Als SPV binnen de SGGZ merk en weet ik gewoon dat daar meer te halen valt.

    Dank,

    Willeke de Boer

  16. Wat is dit weer een inspirerend artikel van jou, Mohammed, dankjewel hiervoor.
    Ik mediteer ook sinds ruim een jaar.
    Hierbij merk ik dat herhaling van groot belang is.
    Het gaat mij steeds beter af, het is gewoon het best en fijnst om dit elke dag te blijven doen.
    Ik ben je echt dankbaar voor dit artikel.
    Warme groet.

  17. En op hol geslagen paard dat heb je mooi omschreven, want dat zijn precies mijn gedachten soms.
    Bijzonder artikel.
    Bedankt weer!

  18. Hoi, jouw onderwerpen zijn allen interessant. Graag zou ik willen weten hoe je jouw nierwaarde kunt verbeteren? Ik geloof dat dit wel mogelijk is.

  19. Heel interesant, ik ben er ook mee bezig, maar ben dan wel erg benieuwt wat jij voor advies zou geven aan mij als Autist met adhd en NAH (niet aangeboren hersenletsel).
    ik heb al ervaren hoe goed stilte werkt, heb Mediteren lang geprobeert. maar dat maakt me alleen maar onrustiger, ik wil graag intensiever begeleid worden bij Mindfulness. omdat mn geheugen erg is aangetast bovendien is de ervaring van tijd erg verandert.

  20. Goedemiddag Mohammed,
    Er is een spreekwoord “Wat gij zoek , zult gij vinden” Ik mediteer doormiddel van bidden. Doordat ik door mijn oma bent opgevoed heb ik altijd een andere denkwijze o.a. hebben van een eigen mening . Op 10 jarige leeftijd was ik eindelijk welkom om thuis te komen bij mijn ouders, broers en zussen. Wat ik binnen het gezin gevoelsmatig merkte. Was, dat er geen warmte, geen enkele chemie tussen mijn ouders, noch naar de kinderen toe was. Moeder( hindoestaanse moslim) was meer met de buitenwereld bezig en vader (creool ) geloofde in tof love. Ik veroordeel hun manier van denken niet! wat je niet kent kun je ook niet geven. Door bidden (meditatie) geloof, kwam ik toen achter dat je als mens veel meer bent dan wat de omgeving je wijs maak. Mijn ouders hadden geen ruimte om verder te denken en zoeken. Dat de dingen anders kunnen kwam helemaal niet in hun op. Alles onder controle want dan heb je macht. Terwijl ik al ontdekt had dat ze geen helderziend zijn, dus mijn gedachten ook niet konden lezen, zo ook mijn gebeden tijdens meditatie niet. Ik botste tegen hun beperkte denkwijze maar weigerde om mijn authentieke ik op te geven, want dat was mijn zelfvertrouwen, intuïtie. Ik werd wel hongerig naar wie en wat ik ben als mens. Ik ben nu 64 jaar en dit is altijd mijn diepste geheim geweest omdat ik ontdekte dat stilte mijn in
    zichten gaf! Dit is de reden waarom ik jouw onderwerp “STILTE” erg waardeer. Andere hun ( negatieve) perceptie heeft niks met mij te maken). Van jezelf houden is groter dan men denk. Mijn gevoelssprieten zijn zo alert ! waardoor ik mij sneller uit onaangename situatie terug kan trekken. Wel blijven mediteren en niet meer worden afgeleid door de onrust van de buiten wereld., dit doe ik samen met mijn oudste dochter. Wel een ieder op zijn eigen wijze, tijd en ruimte> wij zijn ten slotte twee verschillende individuen. Wij noemen ons belevenissen “Move in silens” Ik heb ook dat boek van ECKHART Tolle gelezen “De kracht van het nu”. Super dankbaar voor jouw extra motivatie, stimulatie wat een rijkdom”

  21. Ik vond het een duidelijk en helder artikel. Ik heb regelmatig last van op hol geslagen gedachten, ook ‘s nachts als ik wakker word.
    Dit moedigt me aanbod meer te mediteren.

  22. Middag Mohammed,
    De kracht van “Stilte” prachtig onderwerp. Ik heb ook dat boek van ECKHART TOLLE namelijk “De kracht van het nu gelezen” best wel een pittig boek. Dank voor jouw inspirerende mails. Ik zou graag meer inzichten ontvangen over het onderwerp meditatie. Alvast bedankt

    Groet,
    Patricia Sedoc

  23. Bedankt voor de inspirerende mail.
    Klopt, alleen toepassen, heel belangrijk. Zelf neem ik er te weinig tijd voor, door dit te lezen is het weer een stimulans.
    Ik wil ook meer weten over de darmen want zelf heb ik constipatie, moet steeds iets innemen.

  24. Dank je om dit artikel te delen.
    Ik kreeg net te horen dat ik een longtumor heb en wil graag positief er tegenaan gaan. Erin geloven dat ik weer gezond wordt?
    Is er een meditatie die mij daarmee kan helpen?
    Alvast hartelijk dank voor je antwoord.

  25. Dank je wel.
    Laat ik nu net mijn telefoon voor een paar weken uit gezet hebben om de stilte in te gaan. Weet nog niet goed wat me te wachten staat….

  26. Dank je wel voor de inspirerende mail, graag zou ik meer willen lezen over het het gezond houden van je lever. Afgelopen letterlijk teveel op mijn lever gehad, ik heb een spontane leverbloeding gedaan met alle gevolgen vandien vandaar mijn grote interesse.

  27. Graag wil ik advies wat de beste methode is om emotionele en traumastress te kunnen verminderen.

    Met vriendelijke groeten

    Heleen Lansdorp

  28. Dankje voor een mooie artikel en uitleg.
    Ik mediteer al jaren e geef ook meditaties. Pas ben ik alleen op reis gegaan als een Ode aan mezelf in kader van zelfliefde. En ik ben mezelf echt tegen gekomen. Helenaal alleen zonder gezelschap en zonder een planning, was ik in de stilte. Eerder dacht ik dat het wel allemaal goed zat en dat is het ook wel maar wat mij opviel is dat ik meer stilte nodig heb en niet steeds bezig hoef te zijn voor anderen en mezelf. Dat het oké is om niks te doen, te luisteren zonder oordeel en gewoon te zijn. Ik heb ook besloten om een stukje stilte meditatie te integreren in mijn Zelfliefde Vrouwencirkel die ik organiseer in februari. Je artikel is een bevestiging op alle wat er momenteel speelt in mijn leven :). Dankje! Gr, Nina Perveen

  29. Goedemiddag, over het algemeen vind ik al je artikelen en inzichten interessant. Dat is ook de reden geweest dat ik jouw boek heb gekocht. Een echte aanrader voor iedereen. In mijn omgeving benoem ik het ook regelmatig. Dit artikel wordt ook weer zeer gewaardeerd!

  30. Goedemiddag, over het algemeen vind ik al je artikelen en inzichten interessant. Dat is ook de reden geweest dat ik jouw boek heb gekocht. Een echte aanrader voor iedereen. In mijn omgeving benoem ik het ook regelmatig. Dit artikel wordt ook weer zeer gewaardeerd! Bedankt!

  31. Wat een goede reminder! In de zomer lekker buiten, aan zee of op de camping gaat in het hier en nu leven een stuk vloeiender
    Maar goed om juist nu bewust mee bezig te zijn!
    Dank je wel voor de inspiratie, Mohammed!

    Verder vind ik al je teksten interessant en motiverend
    Nogmaals dank voor je betrokkenheid en doorverwijzing naar kPNI centrum in Schiedam Zelf had ik ze nooit ontdekt Ben heel blij met hun aanpak Ik hou je op de hoogte…

  32. Wat een fijn artikel om te lezen. Dank voor de mooie bruikbare tips. Als ik kijk naar de reacties is 80% vrouw. Ik probeer mijn zoon heel bewust op te voeden tot een zelfstandige, liefdevolle, open man. Maar nu al heeft hij meegekregen dat emoties tonen heel lastig zijn. Het is mijn wens voor de wereld dat mannen emotioneel gezonder worden en leren omgaan met en houden van hun eigen emoties (en van die van vrouwen). Bedankt voor jouw bijdrage aan het collectief!

  33. Dank voor dit mooie artikel. Waardevol. Ik blijf alles graag lezen. Elk artikel lees ik graag. Ik neem daarin mee wat goed en passend is voor mij.

    Voor jou en alle die je dierbaar zijn en voor een ieder die dit leest wens ik liefdevolle dagen voor jezelf en voor je dierbare, een warm hart en een liefdevol 2024.

    Mirjam

  34. Hallo Mohammed, dank voor de tip en dank voor je mooie boek met tips en oefeningen. Daar staan een aantal waardevolle technische tips in.

  35. Ik moest na het lezen van dit artikel een reactie plaatsen…
    Ik ben een gepensioneerd militair en heb tijdens mijn 40jarig militair zijn verschillende uitzendingen gedraaid die me na een aantal jaren na terugkeer volledig uit balans hebben gebracht, mijn gedachten schoten alle kanten op en mijn gemoedsrust ging als een spiraal hard naar beneden. Veel gesprekken met artsen, psychologen, sociaal medewerkers, neurofeedback slecialisten brachten geen soelaas. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een Orthomoleculair therapeut die mijn lichaam met preparaten weer in balans heeft gebracht zodat ik het sterk verhoogde stresshormoon zelf weer in in de hand had. Hierna ben ik begonnen met mediteren, ik vond het erg lastig om me te blijven focussen maar door het dagelijks te doen ging het steeds beter en merkte ik rust in mijn hoofd, ik kon weer een boek lezen zonder 10 keer terug te bladeren waar ik gebleven was.
    Ik zoek nu regelmatig de “rust” op als ik langere tijd in een drukke omgeving ben geweest (stad, kroeg of i.d.).
    Inmiddels heb ik alle ellende die ik heb gezien in mijn diensttijd kunnen plaatsen in een hokje en kan er naar kijken als ik de behoefte heb.

  36. Wat een prachtige mail weer. ik word steeds blij als ik die krijg. ik ga proberen te mediteren ondanks dat het al heel stil in mij is.

  37. Beste Mohammed,

    Een prachtige, duidelijke mail over meditatie, zelf heb ik veel moeite met stilte vinden voor mezelf, doe wel dagelijks begeleide meditaties.
    De uitwerking ook op ons hormoonstelsel èn op onze hersenen is zo helend.
    Ben jij bekend met de MIR-methode? Een zelfheling d.m.v. handaaien. Ook hierin spelen het hormoonstelsel een wezenlijke rol.

    Grote DANK voor jouw werk en inspiratiemails!

    Met lieve groet,

    Trudy Lubbers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

0

Mis niets en ontvang wekelijks gratis
gezondheids- en persoonlijke groei tips.

Meld jezelf aan door hieronder je voornaam en e-mail in te vullen.

Wij houden ook niet van SPAM, dus wees gerust