vodingsupletie

Hoe verklein je de kans op meer dan 50 ziektes?

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Beste lezer,

In dit artikel wil ik het met je hebben over hebben over homocysteine. Homocysteine is een stofje in het lichaam dat in kleine hoeveelheden aanwezig is je het lichaam. Wanneer je echter niet bepaalde voedingstoffen binnenkrijgt stijgt het homocysteinegehalte. En dat is alles behalve rooskleurig. Een aantal feiten: Wanneer je homocysteine stijgt verhoog je hiermee de kan op meer dan 50 ziektes: Waaronder, overwicht, de ziekte van Alzheimer, diabetes en kanker!

In dit stuk ga ik je vertellen wat homocysteine is wat de gevolgen zijn wanneer dit stofje verhoogd in je bloed aanwezig is en hoe je het verlaagt. Het goede nieuws dat ik je alvast kan verklappen is dat het allemaal niet zo moeilijk is om je homocysteine gehalte te verlagen.

WAT IS HOMOCYSTEINE?
Allereerst kort iets over de biochemie van homocysteine. (vind je dit saai scroll dan direct naar beneden, naar het kopje: Hoe kun je het homocysteinegehalte eenvoudig verlagen:)

Homocysteine is een aminozuur dat in het lichaam wordt gemaakt uit een andere aminozuur, te weten methionine. De omzetting gebeurd aan de hand van een enzym (het MTHFR enzym ) De mensen die de cursus “Master Your Health” hebben gevolgd weten ondertussen dat we enzymen ook wel de pac-mans noemen en ook een belangrijke rol hebben bij de vertering van voeding.

Onder normale omstandigheden breekt het lichaam homocysteine af zodat de waarde ervan niet teveel stijgt. In sommige gevallen echter is het lichaam onvoldoende in staat om de homocysteine af te breken. Je lichaam heeft zogenaamde methylgroepen nodig om de homocysteine om te kunnen zetten en te verlagen. (Het valt buiten de kader van dit verhaal. Maar wat ik je ook kan vertellen is dat dezelfde methylgroepen erg belangrijk zijn om je gewicht te handhaven. Methylgroepen voorkomen dat je oestrogeenspiegels te hoog worden wat tot overgewicht kan leiden)

Ik wil nu een aantal cijfers met je delen om aan te geven hoe GIGANTISCH belangrijk het is dat je je homocysteine binnen een bepaalde waarde houd.
• Uit een onderzoek van David Wald in de Britisch Medical Journal bleek dat je de kans op een hart aanval met 75% kunt verlagen wanneer je homocysteinespiegels gunstig zijn.
• Uit een ander onderzoek in het wetenschappelijke blad England Journal of Medicin, bleek dat een juiste homocysteinespiegel de kans op kanker met een derde verkleind.
• Een ander onderzoek in hetzelfde blad bevestigt dat je de kans op de ziekte van Alzheimer met 50% kunt verlagen wanneer je homocysteinespiegels niet verhoogd zijn.

Het homocyteinegehalte in het bloed ligt tussen de 13-14 µmol/liter voor mannen en 12-13 µmol/liter voor vrouwen. Een waarde boven de 15 µmol/liter is te hoog.

De bekende Orthomoleculaire arts dr. Patrick Holford met vele vele publicaties op zijn naam; kwam tot de volgende resultaten. Voor elke 5 mmol/liter stijging van het homocysteine in het bloed, heb je een..

• 50% verhoogde kans op een cardiovasculaire aandoening
• 26% verhoogde kans op het krijgen van kanker

Er zijn ook risicofactoren die het homocysteine in je bloed kunnen verhogen, denk hierbij aan: het gebruik van de pil, roken en reguliere medicatie.

LEUK EN AARDIG ALLEMAAL. MAAR HOE VOORKOM IK DAT MIJN HOMOCYSTEINESPIEGEL TE HOOG WORDT?!

Eerder hebben we het gehad over het belang van methylgroepen. De kunst is om voeding te eten waar van nature veel methylgroepen in zitten. Denk aan:

• Rode bieten
• Broccoli
• Spinazie
• Peulvruchten
• Vis
• Gojibessen
• Eieren

Sommige vitamines fungeren tevens als methyldonor. Zeer belangrijk bij de methylering zijn de vitamines: b11, b6 en b12.
• B11 zit vooral in groene groenten (het liefste zo rauw mogelijk eten)
• B12 zit vooral in producten van dierlijke oorsprong(vlees , vis en eieren). (Ben je vegetariër of veganist dan doe je er verstandig aan om b12 te suppleren)
• B6 zit in eieren, vlees, vis en groenten als: prei, witte kool en broccoli.

Als je wat vaker eieren eet, elke dag je portie groentes neemt je visje eet hoef je geen zorgen te maken. Eind goed al goed!

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van krijgt?

Ontdek in dit e-book handige tips en waardevolle recepten!