Vitamine B12

Heb jij een tekort aan Vitamine B12?

Leestijd: 5 minuten

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Ik wil het in deze nieuwsbrief met je hebben over vitamine B12. Een grote groep mensen heeft een tekort aan deze vitamine. Hieronder tref je een aantal klachten aan die het gevolg kunnen zijn van een vitamine B12 tekort.

  • Vermoeidheid (met stip op nummer 1.)
  • Vergeetachtigheid, moeite met concentreren en minder ‘scherp’
  • Mentale klachten als angststoornissen of depressies.
  • Hart en vaatklachten
  • Moeite hebben met leren.
  • Een zwak immuunsysteem of auto-immuunaandoeningen
  • Onvruchtbaarheid
  • Haaruitval
  • Menstruatieproblemen (denk aan het hebben van een hevige menstruatie of het uitblijven van de menstruatie)

Een serieus probleem dus. Zeker als je nagaat dat uit een onderzoek van Prof. Dr. J.H. Richardus van de Erasmus Universiteit in Rotterdam is gebleken dat 45% van de Rotterdamse bevolking een waarde heeft, lager dan dan 200 pmol/L. (1) Dat betekent  dat 45 % van de Rotterdamse bevolking een vitamine B12 tekort heeft! Het zal niet anders zijn in de rest van het land.

Een vitamine B 12 tekort wordt helaas vaak niet erkend.

In Nederland wordt veelal een referentiewaarde aangehouden van 148-664 pmol/l. Veel experts pleiten juist voor een waarde hoger dan 200 pmol/l. Zo pleit dr. Hans Reinen, die uitgebreid onderzoek naar vitamine B12 heeft gedaan (en ook auteur van het boek: vitamine B12 tekort, Oorzaak van vele chronische klachten) zelfs voor een ondergrens van 300 pmol/l.

Een probleem is ook de diagnose. Een vitamine B12 tekort wordt slecht herkend omdat bloedwaardes niet altijd een nauwkeurig beeld geven van de hoeveelheid vitamine B12 in het lichaam. Nauwkeurige parameters zijn bijvoorbeeld het meten van homocysteine en methylmalonzuur. Deze stoffen kunnen alleen worden afgebroken met behulp van vitamine B12. Hoge waardes hebben dus een relatie met een lage B12 spiegel.

De oorzaken voor een vitamine B12 tekort

Het lichaam moet heel wat stappen doorlopen om de B12 vanuit de voeding actief te maken. Zo is maagzuur een kritische component bij de opname van vitamine B12. Deze is nodig bij het loskoppelen van vitamine B12 van eiwitten. Maagzuur is ook nodig voor aanmaak van de de intrinsieke factor, dat helpt met de opname van vitamine B12 in de darmen.

Een andere groep mensen mist simpelweg een aantal enzymen om de B12 op te kunnen nemen. Een andere groep mensen heeft weer problemen met de methylering. En dan komen we aan bij een belangrijke oorzaak van een B12 tekort die in de darmen zit. Voor de aanmaak van B12 is een gezonde darmflora essentieel.  Hierbij spelen met name twee groepen micro organismen een belangrijke rol , te weten: Pseudonomas en Klebsiella.

Andere oorzaken voor een mogelijk  tekort aan vitamine B12 

  • Een hoge ontstekingswaarde
  • Diabetes
  • Insulineresistentie
  • Bij darmklachten, zodat de B12 minder goed kan worden opgenomen.
  • Het gebruik van maagzuur remmende medicatie. (denk aan protonpomp remmers)
  • De leeftijd, bij het ouder worden daalt de afgifte van maagzuur en is de opname van vitamine B12 minder.
  • En natuurlijk bij veganisten omdat we vitamine B12 binnenkrijgen vanuit dierlijke producten.

Een oorzaak die ook aandacht verdiend is het eten van veel glutenhoudende granen. Denk hierbij aan:  tarwe, rogge, gerst of spelt. Dit omdat gluten de pariëtale cellen in de maagwand kunnen aantasten. Deze cellen zorgen voor de productie van maagzuur.  Wanneer deze cellen zijn aangetast, wordt er minder maagzuur geproduceerd en is er dus minder vitamine B12 in het bloed.

Is een voedingssupplement met vitamine B12 slikken de oplossing?

Ja en Nee. De meeste voedingssupplementen bevatten de inactieve vorm van vitamine B12. Denk hierbij aan cyanocobalamine of de hydtroxycobalamine.   Het lichaam moet heel veel stappen doorlopen voordat B12 in de actieve vorm beschikbaar is. Vaak zie je dat bij mensen met een tekort aan vitamine B12, stofjes ontbreken om vitamine B12 te activeren. In dat geval heb je helemaal niets aan een voedingssupplement met deze vormen.

Wat je liever wilt is een voedingssupplement met de actieve vormen van vitamine B12, te weten: methylcobalamine en adenosylcobalamine. Wanneer deze gecombineerd worden ingenomen krijg je de beste resultaten. We zijn er echter nog niet: Voor een optimale opname is ook vitamine B6 en foliumzuur in de vorm nodig van methylfolaat nodig. Dit is de actieve vorm foliumzuur.

Samengevat: een goed B12 supplement bevat in dit geval beide actieve vormen van vitamine B12 (adenosylcobalamin/dibencozide) en methylcobalamine), de actieve vorm van vitamine B11 (methyl folaat) en vitamine B6. Het beste is wanneer je deze twee vormen aantreft in een zuigtablet. Dan is de opname veel sneller vanuit de slijmvliezen in het bloed en worden de darmen overgeslagen. Ik gebruik zelf deze.  Hierin zit zowel een actieve vorm van B11 als de beide actieve vormen van B12 in.

In welke voedingsmiddelen treffen we vitamine B12 aan?

Vitamine B12 treffen we vooral aan in dierlijke producten. Denk hierbij aan vlees, vis, kip en eieren. Er wordt wel eens beweerd dat bepaalde algen als spirulina ook vitamine B12 bevatten. Sommige vegetariërs  gebruiken spirulina regelmatig om deze reden.  Plantaardige bronnen van vitamine B12 worden echter nauwelijks opgenomen. Zie ook deze studie .Dat is ook de reden dat bij vegetariërs en veganisten vaak een tekort voorkomt.  Volgens deze studie heeft tot 60% van de vegetariërs een tekort en 80% van de veganisten een tekort.

In dat geval raad ik zeker het gebruik van een goed supplement aan waarin de beide actieve vormen van B12 zitten.

Tot de volgende nieuwsbrief!

Gezonde groet,
Ir. ing.  Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut /Health coach & trainer
www.poweracademy.nl

Agenda: lezing Vrouw en Hormoonhuishouding 

Deze lezing zal in verschillende steden worden verzorgd in september-oktober 2019

Tijdens deze lezing deel ik verder een aantal krachtige tips en inzichten, waarmee ik de afgelopen 10 jaar als orthomoleculair therapeut veel mensen heb geholpen. Ik hoop zo meer vrouwen op weg te helpen naar een stralende gezondheid waarin het zelfhelend vermogen centraal staat.

De onderstaande onderwerpen komen aan bod

  • Waarom je je sneller ongelukkig, angstig of ‘leeg’ voelt wanneer het hormoon progesteron minder wordt aangemaakt (wat bij veel
  • vrouwen het geval is)+ tips om de afgifte van dit hormoon te verbeteren.
  • Hoe zorg je voor een sterke weerstand, gewichtsverlies en meer energie?
  • Tips om klachten rondom de overgang te verminderen. Denk hierbij aan opvliegers en slaapproblemen.
  • Hoe verminder je klachten rondom je maandelijkse periode?
  • Wat zijn de belangrijkste oorzaken van een trage schildklier en tips voor een gezonde schildklier?
  • Wat is nu gezonde voeding waar je darmen blij van worden?
  • Om welke voedingsstoffen ‘schreeuwt‘ je lichaam bij een stressvol of druk leven?
  • Hoe emoties onze gezondheid beïnvloeden (dit wordt sterk onderschat en is ook erg waardevol)

Wanneer je op “Meer info klikt” tref je alle data en steden aan waar deze lezing zal plaatsvinden. Ook kun je hier jouw plekje reserveren.

[us_btn text=”MEER INFO” link=”url:https%3A%2F%2Fpoweracademy.nl%2Fvrouw-en-hormoonhuishouding%2F|||” size=”30px” align=”center” icon=”fa-hand-o-right ” iconpos=”right”][us_separator type=”short”]

Meer weten?

Tijdens het seminar lezing “Vrouw en Hormoonhuishouding” deel ik een aantal krachtige tips en inzichten, waarmee ik de afgelopen 10 jaar als orthomoleculair therapeut veel mensen heb geholpen. Ik hoop zo meer vrouwen op weg te helpen naar een stralende gezondheid waarin het zelfhelend vermogen van je lichaam centraal staat.

[us_btn text=”MEER INFO & RESERVEER JE PLEK!” link=”url:https%3A%2F%2Fpoweracademy.nl%2Fvrouw-en-hormoonhuishouding%2F|||” size=”25px” icon=”fa-hand-o-right ” iconpos=”right”]

 

Klik op de knop hieronder en
download dit waardevolle e-book binnen 10 seconden.

pa_downloaden_knop

 

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

10 Comments

  1. Goedemorgen Mohammed ,ik heb je mail gekregen over vitaminen B12 zelf en ik al lang vegetariër , maar op 1 jan ben ik over geschakeld op veganist ,nu kom ik wel rap moe ,is dat en te kort aan B12 ,zelf werk ik in de bouw aan dus is dit elke dag zwaar werk bestaat er daar ook en lezing rond of zijn er daar workshops rond .Ik woon in België aan de kust in Oostende dus tijdens de week heb ik weinig tijd om tot daar te geraken ,geniet van je leven zo als je zelf wil er wens je en fijne dag en weekend toe gr Arthur

  2. Dank voor uw nieuws brief, met interesse gelezen
    Kunt u mij ook zeggen welk merk zuigtabletten B12 alle door u aangegeven ingrediënten bevat.
    Heb diep gezocht op internet maar niet kunnen vinden.
    Bijvoorbaat dank
    Anneke Coppes

  3. Erg fijn artikel, ik had voorheen een klasgenoot met een vitamine B tekort maar hij kon zelf niet goed uitleggen wat de oorzaak was. Ik heb nu een iets helderder beeld gekregen. Kan meer bewegen of sporten ook helpen?

  4. Beste Mo, voordat je aan de supplementen gaat moet je je bloedbeeld laten bepalen. Ik heb een chronische ziekte en een opnamestoornis van B12. Door het nemen van supplementen ging mijn foliumzuur stapelen en kreeg ik veel extra neurologische klachten. Bovendien gaf mijn bloedbeeld valse waarde (de b12 in de supplementen kwam niet in mijn weefsels). Dus geldt: goed oppassen, eerst tekorten bepalen en daarna aanvullen. Zonder injecties B12 zal ik in een rolstoel belanden. Het is dus niet onschuldig en supplementen zijn geen bewezen oplossing bij een opnamestoornis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van krijgt?

Ontdek in dit e-book handige tips en waardevolle recepten!