vakantietips_3

Slimme vakantietips

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

In het onderstaande artikel deel ik 8 slimme vakantietips met je.
Zo zal ik een antwoord geven op de onderstaande vragen.

  • Hoe verminder je darmklachten op vakantie?
  • Hoe verminder je maagklachten op vakantie?
  • Overige vakantietips om je spijsvertering te kalmeren.
  • Hoe bescherm je jouw huid tegen de zon en verbrand je minder snel?
  • De kracht van het ‘antioxidantenpapje’
  • Vakantietips om je huid te kalmeren na een zonnebrand.
  • Hoe verzacht je de pijn / jeuk van een muggenbeet?
  • Hoe kom je nog beter tot rust op vakantie? Mijn favoriet 😉

Hoe verminder je darmklachten op vakantie?

Op vakantie is ons voedingspatroon vaak anders dan thuis. Vaak is de kans groter dat we onvoldoende vezels binnenkrijgen. Neem daarom een zak kokosvezels, chia zaden, of lijnzaad mee. Op deze manier zorg je ervoor dat je alsnog voldoende vezels binnenkrijgt. Ook kiwi’s of gedroogde vruchten bevatten veel vezels.

Overige vakantietips voor je spijsvertering

Volgens de Ayurveda (de Indiase geneeswijze) is het vuurelement in de zomer verhoogd. Dat is logisch omdat het dan warm is. Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller onze spijsvertering onder druk staat. Door verkoelende voedingsmiddelen te eten verminder je de druk op je spijsverteringsstelsel.

Zorgt er daarom voor dat je minder zuur of heet voedsel eet. Deze smaken verhogen tevens het vuurelement . Geef in de plaats daarvan de voorkeur aan zoete, bittere of wrange voedingsmiddelen. Deze smaken verminderen het vuurelement en kalmeren je spijsvertering.

Hetzelfde geldt voor: kerrie, kurkuma, alle groene groenten of munt. Muntthee wordt in veel warme landen gedronken vanwege de verkoelende eigenschappen. Ook kokoswater is erg verkoelend. Het voordeel hiervan is ook dat de mineralenbalans (de osmotische waarde om precies et zijn)  bijna gelijk is aan die van de lichaam is. Hierdoor hydrateer je jouw lichaam optimaal..

vakantietipsHoe verminder je maagklachten op vakantie?

Ga je op vakantie naar een warm land waar de hygiënische standaarden niet zo hoog zijn? Zorg er dan voor dat je wat gember bij de hand hebt. Gember mag je gerust een wonderwortel noemen. Het is uitstekend in te zetten bij misselijkheid en is vooral heilzaam voor je maag. Daarnaast doodt het vele bacteriën en remt het ontstekingen(bron). Gember is tevens een van de weinige kruiden die ondanks de scherpe smaak het vuurelement vermindert.

Wat is nog meer handig om mee te nemen op vakantie?

Er zijn een aantal dingen die ik standaard meeneem op vakantie. Om te beginnen gaat mijn staafmixer altijd mee.  Zo kan ik ook op vakantie volop groene en fruit smoothies maken voor mijn gezin. Vaak heb ik ook een zakje gemengde noten bij me. Altijd handig! Wat ik op vakantie ook meeneem is chlorella of spirulina poeder. Deze poeders bevatten volop mineralen en chlorofyl waar je lever erg blij van wordt. Ik doe hiervan één theelepel in een grote shake beker van 800 ml en begin hier de dag mee. Vaak voeg ik er ook een snufje Keltisch zeezout aan toe.  Ik heb zelf drie kinderen en heb ook standaard zakjes met ORS poeder bij me. Deze zakjes bevatten mineralen en zijn erg handig bij diarree.

Je weet dat water/vocht belangrijk is en al helemaal op vakantie wanneer het warmer is. Ik heb de hele dag door wel 1-2 liter water in mijn rugzak bij me. Hierbij houd ik mijn kinderen goed in de gaten en let ik erop of ze wel voldoende drinken. Nog een tip: ik wil niet overkomen als de man met het wijzende vingertje…;-).maar minimaliseer de hoeveelheid frisdrank. (je lichaam wil graag ook op vakantie) Het kan al gauw een paar kilo schelen wanneer je elke dag op een terrasje 1-2 frisdrankjes drinkt.

Hoe bescherm je jouw huid nog beter tegen de zon?

Mensen met een getinte huid verbranden minder snel vanwege de aanwezigheid van het pigment: melanine. Nu is er een manier om de hoeveelheid pigment te verhogen indien je geen getinte huid hebt. En dat is door heel veel groenten- en fruitsoorten te eten die carotenoïden bevatten. Dit zijn hele gezonde stofjes in bijvoorbeeld wortels en tomaten en beschermen je tegen de zon. Deze stofjes zorgen ervoor dat je huid van binnenuit beter beschermd is tegen de zon (bron)

Tip; maak een antioxidanten papje!
Kook wat 1-2 wortels en 1 – 2 tomaten en prak deze, zodat een papje ontstaat. Voeg hier vervolgens een theelepel olijfolie aan toe en eet regelmatig dit papje.  Door het koken worden de carotenoïden (lycopeen en bèta-caroteen)  beter opgenomen. Je huid zal je er dankbaar voor zijn! 😉

Overige voedingsstoffen die je huid beschermen

Het is al langer bekend dat een combinatie van vitamine C en E een krachtige manier is om je huid te beschermen tegen de zon.  Zie bijvoorbeeld deze studie  Vitamine C en E zijn antioxidanten die vrije radicalen neutraliseren. Deze vrije radicalen ontstaan onder invloed van zonlicht en kunnen het DNA beschadigen. Door het toevoegen van vitamine C en E neutraliseer je een gedeelte van deze vrije radicalen.

Je kunt dit eenvoudig in de praktijk brengen door 0,5 – 1 gram vitamine C dagelijks in te nemen op vakantie. Vitamine E tref je bijvoorbeeld veel aan in avocado’s en zonnebloempitten.

Wil je nog een sterkere bescherming?

Dan raad ik je het supplement: asthaxantine aan. Het is een van de krachtigste carotenoïde in de natuur en tref je ook aan in algen en garnalen. Asthaxantine remt ontstekingen en zorgt tevens voor een natuurlijke bescherming van binnenuit (bron) .

vakantietips_2Hoe kalmeer je jouw huid na een zonnebrand?

Twee goede manieren om de huid te kalmeren en te herstellen zijn aloë vera en kokosolie (bron, bron 2,) . De gel-achtige structuur van aloë vera werkt verkoelend. Daarnaast bevat het veel vitamines en mineralen die de huid hydrateren en de huid sneller genezen.

Kokosolie wordt al duizenden jaren gebruikt om de huid jong te houden. Wat veel mensen niet weten is dat kokosolie erg effectief is om de huid te kalmeren na een zonnebrand. Kokosolie bevat hele kleine moleculen die in staat zijn om tot in de diepere huidlagen door te dringen en de huid te hydrateren. Ook bevat kokosolie het stofje laurinezuur. Dit is een verzadigde vetzuur die bacteriedodende eigenschappen heeft en daarnaast ontstekingen remt.

Hoe verzacht je de pijn / jeuk van een muggenbeet?

Dat kan op verschillende manieren.
Een aantal manieren zijn:

  • Wrijf met de binnenkant van een bananenschil over de plek
  • Wrijf met een citroen over de plek
  • Wrijf met een ui over de plek
  • Meng wat water en zuiveringszout over de plek
  • Doe wat appelazijn over de plek
  • Smeer wat lavendelolie op de plek

Hoe kom je nog beter tot rust op vakantie?

Door regelmatig op blote voeten te lopen, ontspan je het lichaam op een krachtige manier.
Ik doe dit al een aantal jaren. Zeker in het begin was ik verbaasd over het ontspannende effect. De afgelopen jaren is hier veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en de heilzame effecten stapelen zich op. Hieronder tref je een aantal voordelen van het aarden aan met daar achter een link naar het wetenschappelijk onderzoek.

  • Het remt ontstekingen. (studie)
  • Verbetert de werking van de schildklier(studie)
  • Vermindert de afgifte het stresshormoon cortisol (studie)
  • Kalmeert het immuunsysteem en versneld wondheling (studie)

Ik hoop dat de bovenstaande vakantietips van waarde voor je zijn. Indien je wekelijks een mail wilt ontvangen met volop handige tips zoals deze, kun je je hiervoor opgeven voor onze wekelijkse inspiratiemail. De ene keer gaat het over de hormoonhuishouding. De andere keer over hoe emoties onze gezondheid beïnvloeden, het immuunsysteem of de spijsvertering. Je kunt ie opgeven wanneer je HIER klikt.

Tot slot..

Vakantie is voor mij ook een moment van reflectie en bezinning.  Even tot rust komen. Ik stel mijzelf hierbij een aantal vragen..
Geeft het pad dat je bent ingeslagen je voldoende energie of ben je de laatste tijd steeds vaker moe? Hoe kun je alles nog beter organiseren zodat je meer energie hebt?

Niets is heerlijker dan een lange wandeling in de natuur. Ik krijg dan vaak de mooiste ingevingen.Ik raad het je aan om vaker in de natuur aanwezig te zijn. Onderschat niet de helende invloed van de natuur op je gezondheid.

In één woord HEERLIJK!

Ik wens je een mooie vakantie.
Een vakantie zodat je volledig tot rust komt!

Gezonde groet en tot de volgende nieuwsbrief.
Ir. ing.  Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut /Health coach & trainer
www.poweracademy.nl

P.s. Ik ben tot slot ook erg benieuwd naar jouw handige vakantie tips. Heb jij nog handige tips ter aanvulling van deze blog? Vul deze dan hieronder in het reactieveldje in. Op deze manier heeft iedereen die deze blog leest ook iets aan jouw tips. Dank alvast!

Overige artikelen:

Wat doet suiker met je lichaam?

10 tips voor een gezonde lever

Eiwitten en waarom veel vrouwen hiervan te weinig binnen krijgen.

 

Bewaren

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

19 Comments

  1. Bedankt voor je tips Mohammed,
    Paspop voor teken. Zelfs de hele kleine baby teken!
    Wij zijn 2 weken op vakantie geweest en veel in de natuur geweest.
    Nergens last van, behalve een wat rode soms jeukende ovale plek (16 cm)op Buik ter hoogte v heup.
    Aanvankelijk dacht ik dat het aan iets te strakke broeksband lag.
    Allerlei zalfjes tegen hielpen niet.
    Na thuiskomst toch maar even laten zien aan huisarts.
    Moet ik aan de antibiotica omdat het om een tekenbeet zou gaan!
    Ik heb niets gevoeld van een beet en niets gezien!
    Ik mail jou en al je volgers om je dus te waarschuwen voor teken.
    Met vriendelijke groet,
    Marietta Hummel.

  2. Hi Mohammed,

    Dank voor de goede tips! Ik had vlak voordat ik op vakantie ging een antibiotica kuur dus ik heb tijdens de vakantie ook probiotica geslikt en l-glutamine poeder om de darmwand weer sterker te maken. Hoop dat anderen daar ook baat bij hebben. Mij heeft het wel geholpen nml

  3. Dankje voor deze gewéldige tips! 😉 ik zet altijd even een moi rustig moment ‘vast’ en neem dat mee naar huis. Stel ik ben im het bos of strand. In dat moment ga ik na wat mijn zintuigen oppikken: ik voel het zand tussen me tenen,de warmte vd zon op mijn huid, mijn ademhaling is vrij, me rug buik neks schouders zijn ontspannen. Dit heerlijk gevoel probeer ik op te slaan/vast te houden. Wanneer ik terug ben, haal ik mijn ‘moment’ op en ga ik alles weer na. HEEL FIJN dat ik het dan overal kan terugroepen😀, vooral na een stressvolle meeting !😁

    Memory archive:
    1- Hong Kong beach. De golven die tegen de rotsen slaan.
    2- Hua Hin Thailand sea. Het warme water alsof je in bad ligt.
    3- Zakynthos hiking. Berg top view na uren lopen. Gevoel van vrijheid, briesje wind, geur van crispy clean air
    4…… En nog veel meer…

  4. Bedankt voor al jou nuttige goede tips Mohammed ik wil er nog aan toevoegen dat het sap uit de steel van een paardenbloem je op jeukende brandnetel-bultjes kunt wrijven (probeer dit ook op muggen-bulten of Gal-bulten misschien helpt dit daar ook voor tegen de jeuk) Dat heb ikzelf nooit uit geprobeerd maar wie weet!!
    Melk-sappen werken altijd kalmerend op de huid na een verbranding dus net als kokosnoten-melk. Ook bij een oog-ontsteking of branderige ogen kun je nml bij baby’s moedermelk gebruiken om in de ogen te druppelen zo zie je maar dat een moeder niet alleen haar afweerstoffen afgeeft via de moedermelk maar ook haar moedermelk voor andere kwalen dient om haar kindje te beschermen. Ik hoop dat mijn tips ook van toegevoegde waarden zouden kunnen zijn. Groetjes aan al jouw volgers hier en aan jou xxx

  5. Misschien nog even iets anders;
    Heb je last van de HIK probeer dan je adem in te houden alvorens je een grote hap lucht genomen heb en houd deze lucht vast (daarbij houdt je natuurlijk ook je adem in) totdat de HIK 1 of 2 maal is terug gekomen tijdens het inhouden van je adem. Als je dit niet zolang kunt kun je na 1x terugkomst van de HIK je adem LANGZAAM laten ontsnappen uit je mond (doe dit ook echt langzaam, niet te snel) Herhaal alles nog 1 a 2 maal indien het niet geholpen heeft en de HIK niet weg blijft ! (Het helpt gegarandeerd)
    En ben dus zo van die nare HIK verlost als je bijvoorbeeld net wilt gaan eten in een restaurant als je op vakantie bent!!! Succes!!!

  6. tea tree is handig om mee te nemen. paar druppeltjes bij haargrens en liezen en enkels. werkt zeer goed tegen teken….en luizen. maar tea tree is voor heel veel dingen handig. even googlen en je zult verbaasd staan.

  7. Super bedankt!
    Ik heb een donkere huid maar heb nu zonneallergie. Mijn D3 is laag. Ik ga zeker dat papje maken! Ik eet nooit tomaten, maar wel peentjes en altijd olijfolie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van krijgt?

Ontdek in dit e-book handige tips en waardevolle recepten!