glutathion

Glutathion, de moeder van alle antioxidanten

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Glutathion wordt ook wel “de moeder van alle antioxidanten genoemd” en dat heeft een reden. Wanneer glutathion onvoldoende wordt aangemaakt stijgt de kans op het krijgen van vele aandoeningen. Wanneer ons lichaam echter voldoende glutathion aanmaakt, blijven we langer gezond.

Ga maar na; wanneer we op de grootste wetenschappelijke database: “Pubmed” zoeken op Glutathion, treffen we maar liefst  134174 onderzoeken aan! Zo is een tekort aan glutathion gerelateerd aan: kanker, de ziekte van Alzheimer, diabetes, hart en vaatklachten, chronische vermoeidheid, Asthma en nog veel meer andere aandoeningen.(1, 2)  In deze nieuwsbrief ga ik je alles vertellen over glutahion.

De volgende onderdelen komen hierbij aan bod.

  • Wat is glutathion?
  • Waarom is glutathion zo belangrijk?
  • Hoe optimaliseer je de aanmaak van glutathion?
  • De glutathion booster smoothie! (krachtig recept)

Wat is glutathion?

Glutahion is een stofje (een tri peptide) dat door ons lichaam wordt aangemaakt. Ons lichaam heeft drie aminozuren (cysteine, glutamine en glycine) nodig om glutathion aan te maken. Indien je gezond eet en onder ‘normale omstandigheden’ maak je voldoende aan van dit stofje. Veel mensen leven echter niet onder normale omstandigheden zodat ze al snel een tekort hebben aan dit stofje. De onderstaande factoren zorgen voor een afname van de hoeveelheid glutatathion.

De onderstaande factoren zorgen ervoor dat jouw lichaam minder glutathion aanmaakt.

  • Stress (vergeet emotionele stress en straling niet)
  • Trauma’s,
  • Infectie ziekten (de ziekte van Lyme bijvoorbeeld) hoge toxische belasting (veel afvalstoffen)
  • Onvolwaardige voeding (vooral voeding met weinig eiwitten)
  • Roken (!)
  • Sommige medicijnen
  • Ontstekingen
  • Ook neemt glutathion af naarmate we ouder worden. In de grafiek hieronder is dat te zien. Zoe zien we dat de rode lijn (oxidatieve stress) stijgt en de groene lijn (de hoeveelheid glutathion) in het lichaam daalt.

Waarom is glutathion zo belangrijk?

Detox. Het helpt met de afvoer van afvalstoffen

Glutathion bindt zich (conjugeert) aan vele verschillende toxische stoffen. Zo maakt het sommige chemicaliën water oplosbaar zodat deze via de urine worden afgevoerd (3). Let wel, glutathion is de sterkste lichaamseigen ‘detox stof’ die er is. Indien er langdurig onvoldoende glutathion aanwezig is, treedt er een zuurstoftekort (hypoxie) op in de lever. Dit verzwakt de lever sterk met alle gevolgen van dien.

Het zorgt voor hergebruik van andere antioxidanten.

Glutathion zorgt ervoor dat andere antioxidanten in ons lichaam worden gerecycled. Hierdoor heeft je lichaam langer de beschikking over vitamine C en E, Q10 en alfa-lipozuur.(4)

Het versterkt ons immuunsysteem en beschermt cellen

Volgens Dr. Gustavo Bouns, die jarenlang onderzoek deed naar glutathion is
glutathion de beperkende factor voor de aanmaak van lymfocyten, interleukines en antilichamen.(5, 6, 8)

Glutathion is hierbij een belangrijke zuurstof leverancier voor het immuunsysteem. Onvoldoende glutathion zorgt voor oxidatieve schade en een verhoging van agressieve zuurstof deeltjes (Reactive Oxygen Species). Dit zorgt er weer voor dat allerlei weefsels aangetast raken. Het mes snijdt nu aan twee kanten: niet alleen is er schade aan weefsels, ook kan het immuunsysteem de schade minder goed repareren bij een tekort aan glutathion.(9)

Het beschermt onze hersenen.

Een hersencel verbruikt van alle cellen in ons lichaam de grootste hoeveelheid energie. Onze hersenen nemen 2% van ons lichaamsgewicht in maar verbruiken wel 20% van alle energie die we consumeren. Wat je kunt onthouden is het volgende: waar veel energie wordt geproduceerd ontstaan veel afvalstoffen in de vorm van vrije radicalen. Deze afvalstoffen tasten weer onze weefsels aan. Vooral weefsels die uit onverzadigde vetten bestaan (omega-3 bijvoorbeeld) zijn gevoelig voor deze aftakeling. Onze hersenen bestaan voor een groot gedeelte uit onverzadigde vetzuren. Glutathion beschermt onze hersenen tegen een versnelde aftakeling(10, 11). Dat is ook een belangrijke reden waarom veel hersen- gerelateerde aandoeningen samenhangen met een tekort aan glutathion.(12)

Ik kan gerust nog wel tientallen functies noemen van glutathion, maar ik denk dat je al inziet hoe belangrijk dit stofje is.

Wellicht ga je nu begrijpen waarom ik zo enthousiast ben over dit lichaamseigen stofje. Niet alleen houdt het onze cellen schoon zodat het veroudering vertraagt, ook zorgt het ervoor dat we mentaal in topconditie blijven en voorziet dit stofje ons immuunsysteem van energie.

Hoe optimaliseer je de aanmaak van glutathion?

Tip 1) Eet wat vaker van de onderstaande glutathionrijke voedingsmiddelen.

glutathion

Tip 2) Zorg voor voldoende bouwstoffen van glutathion.

Eerder zagen we dat glutathion bestaat uit drie aminozuren, te weten: arginine, glycine en cysteïne. Zorg er dus voor dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt. Denk hierbij, eieren, vis of kip. Mooie eiwitbronnen voor vegetariërs zijn: kikkererwten, linzen, rijsteiwit of hennep eiwit. Liever geen soja eiwitten of erwten eiwitten vanwege de sapionines.
Aanvulling: van al deze aminozuren is cysteïne de limiterende factor.

Tip 3) Zorg voor voldoende van het mineraal selenium

Selenium is nodig voor de aanmaak van het enzym glutation peroxidase. Dit is een afgeleide stofje van glutathion en speelt een belangrijke rol bij het onschadelijk maken van vele stoffen. Selenium treffen we vooral aan in noten. Paranoten zijn in het bijzonder een rijke bron van selenium. Selenium treffen we ook aan in walnoten en sardines.

Tip 4) Zorg ervoor dat je voldoende vitamine E en C binnenkrijgt.

Glutathion is langer langer werkzaam in het lichaam wanneer we voldoende vitamine E en C binnenkrijgen. Vitamine C tref je bijvoorbeeld veel aan in boerenkool, broccoli, peterselie en kiwi’s. In amandelen, spinazie, avocado’s en zoete aardappelen(13, 14) zit veel vitamine E.

Tip 5) Zorg ervoor dat je voldoende van het mineraal zwavel binnenkrijgt.

Ook zwavel speelt een belangrijke rol bij de aanmaak van glutathion. Zwavel treffen we veel aan in de zogenaamde kruisbloemige groenten: denk hierbij aan broccoli, boerenkool, spruitjes, waterkers en bloemkool. Ook treffen we zwavel aan in prei, knoflook of uien.

Tip 6) Zorg voor voldoende magnesium en B vitamines en vul eventueel aan met een supplement

Ik heb al vaak iets geschreven over het belang van magnesium. Meer dan 500 processen in ons lichaam hebben magnesium nodig. Indien we een tekort hebben aan magnesium zijn we sneller moe, voelen we ons minder gelukkig (hersenstofjes worden minder goed aangemaakt) en loopt onze spijsvertering sneller vast (veel enzymen hebben magnesium nodig). Door veel stress of een druk leven putten we ook sneller onze magnesium voorraden uit.

Let erop dat indien je aanvult met een magnesium supplement de juiste vorm gebruikt. Zo ben ik geen voorstander van magnesiumoxide dat in veel supplementen zit en nauwelijks wordt opgenomen.

Hetzelfde geldt ook voor B vitamines. Zo hebben de lever, schildklier en de bijnieren B vitamines nodig om goed te kunnen functioneren. Wanneer je veel stress ervaart heb je bijvoorbeeld vele malen sneller een tekort aan B vitamines. Dit is bijvoorbeeld een goede vitamine B complex en dit is een goede vorm van magnesium. (klik op de tekst)

Boost je glutathion met de onderstaande smoothie!

Ingrediënten
3 paranoten
1 halve halve avocado
Handje vol spinazie
1 wortel
1 appel

Doe alles in een blender, voeg hier wat water aan toe en geniet!

Tot slot,

Ik hoop dat je inziet hoe belangrijk dit stofje is. Ons lichaam mag je gerust een wonder noemen. Zolang we ons lichaam goed voeden (lichamelijk en emotioneel) verlopen veel processen optimaal. Helaas staan we voor een grotere uitdaging vandaag de dag. Daarom is het verstandig om wat vaker de bovenstaande Voedingsmiddellen te eten.

Gezonde groet!

Ir. ing. Mohammed Boulahrir
Orthomoleculair therapeut /Health coach & trainer
www.poweracademy.nl  

Agenda: lezing Vrouw en Hormoonhuishouding 

Deze lezing zal in verschillende steden worden verzorgd in september-oktober 2019

Tijdens deze lezing deel ik verder een aantal krachtige tips en inzichten, waarmee ik de afgelopen 10 jaar als orthomoleculair therapeut veel mensen heb geholpen. Ik hoop zo meer vrouwen op weg te helpen naar een stralende gezondheid waarin het zelfhelend vermogen centraal staat.

De onderstaande onderwerpen komen aan bod

  • Waarom je je sneller ongelukkig, angstig of ‘leeg’ voelt wanneer het hormoon progesteron minder wordt aangemaakt (wat bij veel
  • vrouwen het geval is)+ tips om de afgifte van dit hormoon te verbeteren.
  • Hoe zorg je voor een sterke weerstand, gewichtsverlies en meer energie?
  • Tips om klachten rondom de overgang te verminderen. Denk hierbij aan opvliegers en slaapproblemen.
  • Hoe verminder je klachten rondom je maandelijkse periode?
  • Wat zijn de belangrijkste oorzaken van een trage schildklier en tips voor een gezonde schildklier?
  • Wat is nu gezonde voeding waar je darmen blij van worden?
  • Om welke voedingsstoffen ‘schreeuwt‘ je lichaam bij een stressvol of druk leven?
  • Hoe emoties onze gezondheid beïnvloeden (dit wordt sterk onderschat en is ook erg waardevol)

Wanneer je op “Meer info klikt” tref je alle data en steden aan waar deze lezing zal plaatsvinden. Ook kun je hier jouw plekje reserveren.

[us_btn text=”MEER INFO” link=”url:http%3A%2F%2Fwww.poweracademy.nl%2Fvrouw-en-hormoonhuishouding%2F|||” size=”30px” align=”center” icon=”fa-hand-o-right ” iconpos=”right”][us_separator type=”short”]

 

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

17 Comments

  1. Beste MO,
    Vooral het zinnetje aan het eind, `Helaas staan we voor een grotere uitdaging vandaag de dag.` trof mij enorm. Want juist door verdergaande vergiftiging van ons ecosysteem, denk m.n. aan de wereldwijde geoengineering / weather modification en HAARP hierdoor wordt ons weer drastisch gemanipuleerd zonder dat velen dit door hebben..Ook de orkanen Harvey en Irma zijn al maanden voorbereid. Maar velen denken blijkbaar dat alle wolken natuurlijk zijn..en condensstrepen echt condens zou zijn..Artificial Cloudseeding is een term die deze occulte mongolen die we ook wel freemasons noemen, handlangertjes van de illuminati, zelf hebben bedacht. meer info: http://www.geoengineeringwatch.org of google op Dane Wigington op youtube en de film `What In The World Are They Spraying ?` of http://www.juanmatus.com of google op Willem Felderhof en Kristen Meghan.

  2. Salaam Mohammed,

    Mooi artikel! Ben er heel blij mee!
    Ik wil graag op de hoogte gehouden worden als je binnenkort weer een seminar geeft. Ik heb heb je online seminar gevold over fasten, ik was erg onder de indruk!

    Vriendelijke groet,
    Laila Ben Salah

  3. Hoewel ik al veel weet (en toepas) via de Amerikaanse sites van Dr. Mercola, Dr. Perlmutter, Dr. Jockers en de Iceman, kom ik ook hier en in het stuk over koud douchen ( wat ik al lang doe) weer nieuwe informatie tegen. Daarvoor mijn hartelijke dank. Ik wil me graag aanmelden voor de wekelijkse informatie van de Power Academy, maar ik heb problemen met het kiezen uit de 3 mogelijkheden omdat ik met die onderwerpen geen problemen heb.
    Imko Kimm

  4. Hoewel ik al veel weet ( en toepas ) via de Amerikaanse sites van o.a. Dr. Mercola, Dr. Perlmutter, Dr. Jockers en de Iceman, kom ik ook hier en in het stuk over koud douchen ( wat ik al lang doe, evenals intermittent fasting ) toch weer nieuwe informatie tegen. Mijn hartelijke dank.
    Ik heb mij aangemeld voor de wekelijkse nieuwsbrief.
    Imko

  5. Beste Brigitte,
    Nrf2 activatie vind ik ook een hele krachtige manier om cellen te beschermen.
    Het mooie aan NRF-2 pathway activatie is het hormetisch effect van sommige plantstoffen.
    Je versterkt dus de cel door deze weerstand te bieden.
    Let wel NRF-2 activatie werkt vele malen stoffen wanneer je verschillende actieve plantstoffen tegelijk inneemt.
    Gezonde groet,
    Mohammed Boulahrir

    Het mooie aan Nrf2 is het hormetisch effect van sommige plantstoffen. Je versterkt zo het lichaam door het weerstand te bieden. Ik zal binnenkort een artikel hierover schrijven omdat dit zeker een krachtige aanvulling is op glutathion.

  6. Mijn naam is Olivia, power academy is mij geadviseerd
    Het is een rijkelijke bron van informatie “hoe verleng ik mijn levensjaren”
    mijn dank is groot,
    Met vriendelijke groet,
    Olivia

  7. Beste Mohammed Boulahrir,
    Ik wist nu pas van de glutathione en ik las waarover u schrijft en ik geloof er in . Ik had last van zenuw beschadeging aan mijn voeten (ben diabeet) en vanaf ik dag 1 de glutathione gebruikt is het bijna weg ! Ik kijk uit naar meer gezondheids verhalen van u ! Hartelijke groetn van Milly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van krijgt?

Ontdek in dit e-book handige tips en waardevolle recepten!