geluksstofjes

Hoe verhoog je jouw geluksstofjes? (7 tips)

Vind je het interessant? Reageer en deel!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

In deze blog leg ik je het verhaal achter geluk uit. Wat is er nodig in ons lichaam zodat we ons gelukkig voelen? Waarom worden er soms minder geluksstofjes aanmaakt?  De volgende vragen komen aan bod:

  • Hoe merk je het wanneer er minder gelukstofjes worden aangemaakt?
  • Wat zorgt ervoor dat we ons minder gelukkig voelen?
  • Waarom kiest het lichaam soms voor depressie gevoelens?
  • Waarom bestaat er niet zo iets als een ‘zomerdepressie’?
  • Waarom maakt een actief immuunsysteem ons ongelukkig?
  • Hoe verhoog je de aanmaak van geluksstofjes zodat je je gelukkig(er) voelt.

Hoe merk je het wanneer er minder geluksstofjes worden aangemaakt?

Denk hierbij aan:

geluksstofjes

  • Verlies van levenslust/ geluksbeleving in veel activiteiten
  • Gedeprimeerde stemming
  • Verminderde concentratievermogen
  • Angstig
  • Zowel geestelijke als fysieke vermoeidheid
  • Minder flexibel / sneller  uit balans na tegenslag

Wat zorgt ervoor dat we ons minder gelukkig voelen?

Een chronisch actief immuunsysteem is de belangrijkste (lichamelijke) oorzaak van een verminderde aanmaak van geluksstofjes. Laat ik dit verder toelichten: bij een gezonde persoon is er voldoende energie beschikbaar voor alle organen. Indien het immuunsysteem echter chronisch actief is ontstaat er een energietekort in het lichaam.

Dit energietekort zorgt ervoor dat verschillende organen moeten concurreren om de beschikbare energie. Evolutionair gezien zal het immuunsysteem de energie naar zich toetrekken ten koste van de hersenen. Om te voorkomen dat het energietekort in de hersenen nog meer afneemt, vermindert ons lichaam de aanmaak van geluksstofjes.

Waarom vermindert het lichaam de aanmaak van geluksstofjes?
Indien we ons minder gelukkig voelen (denk aan depressiviteit), gaan we minder leuke dingen doen die nog meer energie kosten. Het lichaam dwingt hiermee rust af zodat het immuunsysteem tot rust komt en we sneller kunnen herstellen.

Depressie is in essentie niets anders dan een noodmaatregel van het lichaam om energie te besparen. 

Wil je meer weten over het bovenstaande dan raad ik je deze (1) of deze (2) wetenschappelijke artikels van harte aan.(wel in het Engels)

Waarom bestaat er niet zo iets als een ‘zomerdepressie’?

In de zomer voelen we ons gelukkiger omdat de zon schijnt (meer energie) en hiermee de hoeveelheid vitamine D stijgt. Vitamine D remt ontstekingen, dit kalmeert het immuunsysteem, zodat er nog meer energie is. Er is dus genoeg energie voor de aanmaak van geluksstofjes.

Hoe een actief immuunsysteem ons ongelukkig maakt.
Tegenwoordig zijn er zoveel chronische stressoren die het immuunsysteem ‘aan’ houden. Het lichaam reageert hierop door langdurige de ‘geluksstofjes kraan’ dicht te draaien. Alleen al in Nederland zijn er meer dan 1 miljoen mensen depressief ! (3) Veel mensen weten helaas niet dat een actief immuunsysteem ervoor zorgt dat we ons minder gelukkig voelen. Omdat ze de oorzaak niet weten, zoeken ze de oplossing in de verkeerde hoek.

Wat activeert nu het immuunsysteem?

Denk hierbij aan de onderstaande factoren.

  • Stress (met stipt op nummer 1, de grote sloper)
  • Darmklachten/klachten met de spijsvertering
  • Tekorten in de voeding (denk aan eiwitten, vitamines en mineralen)geluksstofjes
  • Verkeerde voeding (vergeet de exorfines niet, zie ook hieronder)
  • Weinig bewegen
  • Slechte ontgiftingsfunctie /detox van de lever
  • Een verstoord bioritme
  • Een trage schildklier
  • Geen uitdaging/levensdoelen hebben
  • Bijwerkingen medicatie

Ga eens voor jezelf na in hoeverre herken jij jezelf in één of meerdere van de bovenstaande punten?

Wat nagenoeg al de bovenstaande factoren gemeen hebben is dat ze de hoeveelheid ontstekingsstoffen in het bloed verhogen. Ontstekingen worden steeds meer gezien als de belangrijkste oorzaak voor een verminderde aanmaak van geluksstofjes. (4, 5, 6)

Even een samenvatting van wat er tot nu toe aan bod is gekomen…

Je gelukkig voelen begint met de aanwezigheid van voldoende energie. Er zijn veel factoren (zie het rijtje hierboven) die het immuunsysteem activeren. Wanneer het immuunsysteem actief is wordt veel van de beschikbare energie verbruikt voor het aanhouden van (laaggradige) ontstekingen. Deze ontstekingen zorgen ervoor dat er minder geluksstofjes worden aangemaakt. Denk hierbij aan dopamine, serotonine of gaba.

Leuk al deze uitleg, maar hoe verhoog ik nu mijn geluksstofjes?

  • Top prioriteit is het verminderen van stress. Niet alleen vormt stress een van de belangrijkste oorzaak voor laaggradige ontstekingen, ook zorgt het ervoor dat de darmen beschadigd raken (aantasting darmslijmvlies door rottingsflora) en de schildklier trager gaat werken. Wat kun je doen bij stress? Daarvoor raad ik je de volgende blog aan waarin ik volop handige tips bij stress met je deel. Klik hier voor de blog over stress en aanvullende tips.
  • Zorg voor voldoende Vitamine D.
    Vitamine D heeft gigantisch veel functies in het lichaam. Een tekort verhoogt ook de kans op het krijgen van veel chronische aandoeningen. (7)  Ook is er een relatie tussen depressiviteit en een tekort aan vitamine D (89) De laatste onderzoeken adviseren een hoeveelheid van minimaal 2000 I.U.(10, 11) I.U. staat hierbij voor internationale Units/Eenheden).Wat is nu een goede vitamine D supplement? Mijn voorkeur gaat uit naar een vloeibare vitamine D3. D3 oftewel, cholecalciferol is de natuurlijke vitamine D.  Liever geen D2 (erggocalciferol). Dat is de synthetische variant. Wanneer je hier klikt tref je een voorbeeld aan van een goed supplement.
  • Zorg ervoor dat jouw hormonen in balans zijn. Je hormonen hebben een hele grote invloed op je humeur. Wanneer de progesteron of testosteron spiegel laag is voelen we ons minder gelukkig. Wanneer je hierbij wat hulp kunt gebruiken raad ik je zeker de lezing “Vrouw en Hormoonhuishouding“die ik binnenkort verzorg. Klik hier indien je meer wilt weten over deze lezing.
  • Probeer elke dag om minimaal een half uur te bewegen.
    Wanneer we regelmatig bewegen, daalt het vetpercentage. Dit zorgt ervoor dat verschillende ontstekingswaarden (12, denk hierbij aan CRP, Il-1, Il6 en TNF-alfa) dalen. Bewegen zorgt er ook voor dat er meer energiefabriekjes (ook wel mitochondriën genoemd) worden gemaakt in ons lichaam. Bewegen zorgt er ook voor dat er meer endorfines worden aangemaakt, wat ook weer een gunstige invloed heeft op de aanmaak van geluksstofjes.
  • Zorg voor voldoende omega 3.
    Omega 3 heeft een belangrijke rol bij de aanmaak van serotonine. Een tekort aan dit geluksstofje zorgt ervoor dat we emotioneel sneller uit balans zijn en ons neerslachtig en angstig voelen. Daarnaast remt omega 3 ontstekingen in de darm en zenuwen.(13) Het advies is om 2-3 keer per week vette vis te eten. Voor veganisten en vegetariërs zijn er ook goede omega-3 supplementen op basis van algen verkrijgbaar. Dit is bijvoorbeeld een mooi omega 3 supplement op basis van algen.
  • Zorg voor gezonde darmen.Dit is een van de belangrijkste ontstekingshaarden in het lichaam. Minimaliseer vooral suiker, zuivel, brood (gluten) en soja. Deze groep voedingsmiddelen worden ook wel exorfines genoemd en zijn extra belastend.(14)
    Vergeet ook niet dat stress een belangrijke oorzaak is voor chronische darmklachten.
  • Vergeet je slaap en bioritme niet.
    Weinig slaap, maar ook onregelmatige slaap verhoogt allerlei ontstekingswaarden in het lichaam. Heb je moeite om in slaap vallen? 200-400 mg magnesiumbisglycinaat of magnsiumtauraat kan je helpen om beter in slaap te vallen.
  • Zorg voor jouw innerlijke kind.
    Weet je nog waar jouw hart als kind sneller van ging kloppen? Hoe vaak doe jij iets dat jou gelukkig maakt? Hierboven heb ik het gehad over het belang van energie en de relatie met geluksstofjes. De beste manier om je energie te laten stromen is door dingen te doen die je energie geven. Al neem je liters omega-3 en vitamine D, beweeg je veel, etc – het zal niet heel veel uitmaken als je niet onderzoekt wat jou energie geeft. Het gevaar van het leven is dat we naarmate we ouder worden onszelf dingen aanpraten((of de omgeving) zodat we minder goed naar de stem van ons hart luisteren. Kortom, maak werk van je (levens)doelen zodat je jouw geluksstofjes een enorme boost geeft!

Tot slot,

Wanneer al dit soort dingen niet voldoende werken zijn er nog heel veel dingen je goed kunnen helpen. Binnen de natuurgeneeskunde zijn er verschillende stoffen die je geluksstofjes omhoog brengen. Denk hierbij aan het kruid, Griffonia simplicifolia voor het verhogen van de serotonine spiegel. Gaba wordt vaak ingezet bij angstige depressies en wanneer we veel piekeren. Mucuna pruriens wordt ingezet indien de dopaminespiegel laag is en je niet vooruit te branden bent.

Ik raad je aan om één van deze stoffen in overleg met een natuurgeneeskundige / orthomoleculair therapeut te gebruiken. Zeker in geval van een depressie kunnen er veel onderliggende factoren zijn.

Ik zou het tof vinden indien je dit bericht deelt. Op deze manier kunnen we nog meer mensen gelukkig maken met deze tips. Bovenaan dit artikel tref je een aantal knoppen waarmee je dit artikel kunt delen. Heel erg dank alvast!

Hartelijke groet en tot de volgende nieuwsbrief!

Ir. ing Mohammed Boulahrir
Orthomoelculaier therapeut, health coach en trainer.
www.poweracademy.nl

Gebruikte referenties 

1) Straub, R.H., , 2017, The brain and immune system prompt energy shortage in chronic inflammation and ageing, 13(12):743-751

2) Straub, R.H., 2014, Insulin resistance, selfish brain, and selfish immune system: an evolutionarily positively selected program used in chronic inflammatory diseases, Arthritis Research 16(Suppl 2): S4.

3) https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/04/meer-dan-1-miljoen-nederlanders-had-depressie

4) Leonard, B.E., 2010, The concept of depression as a dysfunction of the immune system, Curr Immunol Rev. 6(3): 205–212.

5) Miller, A.H., 2014, Cytokine Targets in the Brain: Impact on Neurotransmitters and Neurocircuits, Depress Anxiety, 30(4): 297–306.

6) Miller, A.H., 2017, The role of inflammation in depression: from evolutionary imperative to modern treatment target, Nat Rev Immunol, 16(1): 22–34.

7) Wang, H. et al., 2017, Vitamin D and Chronic Diseases, Aging Diseases, 8(3): 346–353.

8) Penckofer, S. et al, 2011, Vitamin D and Depression: Where is all the Sunshine?, Issues Ment Health Nurs, 31(6): 385–393.

9) Spedding, S., 2010, Vitamin D and Depression: A Systematic Review and Meta-Analysis Comparing Studies with and without Biological Flaws, Nutrients, 6(4): 1501–1518.

10) Grant W. B. et al., 2010, Health benefits of higher serum 25-hydroxyvitamin D levels in The Netherlands, Journal of Steroid Biochem Mol Biol. 2010 Jul;121(1-2):456-8

11) Papadimitriou, D.T., 2017, The Big Vitamin D Mistake, Journal Prev Med Public Health,  50(4): 278–281.

12) Ertek, S. et al., 2017, Impact of physical activity on inflammation: effects on cardiovascular disease risk and other inflammatory conditions, Arch Med Sciiences,  8(5): 794–804.

13) Rhonda, P. R. et al., 2015, Vitamin D and the omega-3 fatty acids control serotonin synthesis and action, part 2: relevance for ADHD, bipolar disorder, schizophrenia, and impulsive behavior, FASEB Journals, 29(6):2207-22.

14) Bressan, P., 2016, Bread and Other Edible Agents of Mental Disease, Front Hum Neurosciiences,  10: 130.

 

Deel dit bericht met je vrienden:
Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

4 Comments

  1. Ik herken mezelf zo in dit artikel.
    Heb mezelf jaren overwerkt om iets te bewijzen . Geestelijk en fysiek. Ik ben nu op een punt aangekomen van vasculitis van de huid. Terwijl al mn vitamines en al mn organen goed zijn . Ze weten niet wat de oorzaak is. Maar ik weet het nu. Ik kan idd zo gezond eten maar ik heb geen balans. Ik blijf maar doorgaan en pijn luister ik niet naar. Ben jaren depressief maar ik speel mooi weer voor mn gezin/familie. Sinds 4 weken vasculitis dus ben erg erg down waardoor de ontstekingen blijven terugkomen. Ik wil echt hulp

  2. ‘Zorg voor je innerlijk kind’…….prachtig om het te lezen en tot me te nemen.
    Dat is op dit moment van cruciaal belang bij mij.
    🙏🙏🙏❤️🤫💫

  3. ‘Zorg voor je innerlijk kind’…….prachtig om het te lezen en tot me te nemen.
    Dat is op dit moment van cruciaal belang bij mij.
    🙏🙏🙏❤️🤫💫

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Download hier je gratis e-book:
“Recepten voor een sterke weerstand”

Zin in heerlijke recepten waar je energie van krijgt?

Ontdek in dit e-book handige tips en waardevolle recepten!